Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

EU-länder överens om minimilöner för bussförare – krav införs i alla länder

EU-länderna har enats om regler för minimilöner för bussförare i internationell trafik.

EU-länderna har enats om regler för minimilöner för bussförare i internationell trafik. Foto: Ulo Maasing.

Det här var årets aprilskämt från oss. Allt annat som vi skriver om under det kommande året är sant! Den omstridda frågan om minimilöner för bussförare i internationell trafik tog på tisdagen en ny vändning. Vid ett möte i Bryssel med de europeiska transportministrarna enades man strax efter midnatt, natten till onsdagen, om att införa krav på minimilöner för turistbussförare i samtliga EU-länder. Kravet kombineras med ett nytt lönebevis som föraren ska medföra och som utfärdas av skattemyndigheterna i respektive EU-land.

Ministrarna kom överens om att varje land självständigt får bestämma nivån på minimilönen i respektive land. Minimilönerna kan alltså skilja sig väsentligt i olika EU-länder. Men en förare från ett land, oavsett om landet är med i EU eller inte, måste alltid kunna dokumentera att han eller hon får minst minimilönen i det land vederbörande för tillfället kör i.

Själva dokumentationen ska ske genom skattemyndigheterna som utfärdar ett särskilt minimilönekort, utformat som ett nationellt ID-kort men med uppgift om vilket lands minimilöner föraren uppfyller kraven på.

Korten utfärdas med en giltighet på tolv månader, och föraren måste ansöka om kortet senast 14 dagar innan han kör utanför hemlandets gränser. För att kunna få kortet ska föraren kunna dokumentera att hans eller hennes lön minst motsvarar lönen i det land eller de länder där färden går.

Det sker genom att arbetsgivaren, minst en månad innan resan, skickar dokumentation om förarens lön till skattemyndigheterna i det land eller de länder där föraren ska köra. Dokumentationen kan exempelvis utgöras av bevittnade kopior på lönebesked, kombinerade med bevittnad dokumentation av hur många arbetstimmar lönen gäller.

Dokumentet ska sändas in på franska, tyska eller det på språk som är officiellt språk i det land där färden ska gå. Arbetsgivaren ska också betala en ansökningsavgift på 78 euro per förare som man vill ha minimilönekort till. Den svenska skattemyndigheten tar dock endast ut 645 kronor per kort i avgift.

På förarens minimilönekort anges sedan vilka länder kortet gäller i under de närmaste tolv månaderna.

En förare som exempelvis ska köra en resa från Sverige till Spanien måste följaktligen ha ett minimilönekort som gäller i Danmark, Tyskland, Frankrike och Spanien under förutsättning att resan inte går genom Beneluxländerna,

Om föraren senare under tolvmånadersperioden ska köra exempelvis en resa i de baltiska länderna måste kortet ha giltighet även där och så vidare.

Kortet kan inte ändras under tolvmånadersperioden. Därför bör föraren söka giltighet för alla länder som man kan komma att köra i under perioden. I annat fall måste ett nytt kort sökas under perioden.

Tyskland har lovat att man redan den 1 juni kommer att ersätta de nuvarande papperen om minimilöner med det nya kortet. Frankrike följer efter den 1 juli och i Österrike införs kortet den 1 augusti. Sedan följer övriga EU-länder efter i egen takt. Senast den 1 januari 2017 ska dock samtliga länder ha infört minimilönekortet.

Tysklands förbundskansler Angela Merkel. Foto: Christoph Braujn via Wikimedia Commons.

Tysklands förbundskansler Angela Merkel. Foto: Christoph Braujn via Wikimedia Commons.

Med vid transportministermötet i Bryssel var också Tysklands förbundskansler Angela Merkel. Hon förklarade sin närvaro med att hon ville ge tyngd åt landets beslutsamhet att komma tillrätta med lönedumpning och oseriösa företag i transportbranschen.

– Jag är mycket glad att vi nu får stöd av hela EU för den linje vi har valt. Vi har också enats om att polisen i respektive land liksom andra myndigheter med skärpa ska kontrollera att regelverket följs. I synnerhet när den internationella busstrafiken har högsäsong kommer polisen i de enskilda länderna att göra kraftfulla punktinsatser för att hindra regelbrott, förklarade Angela Merkel.

I Sverige kommer dessutom Transportstyrelsen att göra riktade kontroller mot svenska bussar på väg ut ur landet. Syftet är att hindra bussförare att lämna landet utan att ha minimilönekort. Den förare som passerar gränsen kommer att åläggas en sanktionsavgift på 16 475 kronor och hans företag en avgift på 39 865 kronor.

– Jag vet från regeringskollegor och även från ledamöter för mitt parti i Bundestag att vissa organisationer har försökt utöva otillbörliga påtryckningar på våra lagstiftande myndigheter i minimilönefrågan, men det här visar att vi står på de breda löntagargruppernas sida, inte på en handfull missnöjda och gnälliga bussföretags och deras så kallade organisationer.

– När vi nu har löst minimilönefrågan för busstrafik kommer vi att under våren sträva efter en liknande lösning för godstransporterna, slog Angela Merkel fast vid en hastigt sammankallad presskonferens strax efter midnatt.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

2 kommentarer »

  1. Bra tanke men fel datum på nyheten.

  2. Hur har man tänkt här?
    För anställda vid ett bussföretag funkar det men hur gör man om man kör som inhoppad andrechaufför och har eget företag?
    Då vet man inte lönen förrän året är över och det är inte säkert man kommer upp i det som anses minimilön i de länder man skall passera.
    -Per

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)