Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Trafikforskare: Nödvändigt med mer busstrafik i Stockholm

Utökad trängselskatt i Stockholm måste kombineras med mer busstrafik som dessutom prioriteras, menar trafikforskaren Maria Börjesson.

Utökad trängselskatt i Stockholm måste kombineras med mer busstrafik som dessutom prioriteras, menar trafikforskaren Maria Börjesson.

Utökad trängselskatt är bara en del av lösningen på Stockholms svåra trafikproblem. Det måste kombineras med mer kollektivtrafik och främst busstrafik. Det säger trafikforskaren Maria Börjesson vid KTH till Sveriges Televisions regionala nyhetsprogram ABC med anledning av en färsk kartläggning som visar att Stockholm har de värsta bilköerna i Norden. En annan undersökning visar också att mer än två tredjedelar av kollektivresenärerna i Stockholms län har varit med om förseningar det senaste året.

I ett europeiskt perspektiv ligger Stockholm på plats 13 av 39 europeiska städer enligt den kartläggning som TomTom gör, TomTom Traffic Index. Stockholmarna satt under 2014 fast nästan 11 arbetsdagar i bilköer. Trängseln i Stockholms rusningstrafik ger i genomsnitt 23 minuters försening.

Men även mindre svenska städer utmärker sig på TomToms lista över de städer i Norden som har de värsta bilköerna. Uppsala ligger på nionde plats, Göteborg på tionde och Malmö på tolfte.

Men det är inte bara bilisterna som använder en betydande del av sina liv pt att sitta i bilköer. En färsk undersökning som har gjorts av Infratek visar nämligen att 65 procent av stockholmarna det senaste året varit med om förseningar och stopp i kollektivtrafiken. Det är nästan dubbelt så många som i övriga landet, där 37 procent upplever förseningar.

Nu vill stockholmarna att det bör satsas mer på kollektivtrafiken. 60 procent vill att mer resurser ska läggas på buss- tunnelbana och spårtrafiken i Stockholms län.

Transportforskaren Maria Börjesson vid KTH är inne på samma linje och tror att en del av trängselproblemen i Stockholm kommer att lösas när trängselskatt nästa år införs på Essingeleden. Men rejäla satsningar på busstrafiken måste också till för att lätta på trängseln i Stockholmstrafiken, säger Maria Börjesson till SvT:s ABC.

– Man måste kombinera trängselskatten med mer kollektivtrafik, framför allt mycket mer busstrafik som man vågar prioritera och bättre parkeringspolicys så det blir mindre parkering på gatorna så att cyklister och kollektivtrafik kommer fram, säger Maria Börjesson.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Mer kollektivtrafik med buss innebär igenkorkade gator, högre slitage på gatorna och högre kostnader i form av bussar och förare. Med spårväg på de tunga linjerna får man en billigare och hållbarare transportlösning i längden.
    Med spårväg ökar fastigheterna i värde utefter spårvägen och affärerna säljer mer. Nu kan trafikanterna som annars väljer en omständlig tunnelbana att åka på ytan varvid man ser vad affärerna utefter sträckningen säljer.
    Man blir också av med en massa vinglande bussar som trängs på gatan varvid det blir mer utrymme för fotgängare och cyklister.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)