Att elektrifiera busstrafiken är klimatsmart. Då flyttar vi utsläppsproblematiken från transportsektorn till kraftsektorn och där finns redan idag utsläppstak på europeisk nivå, tak som förhoppningsvis kommer att sänkas. Det sa Chalmersforskaren Francis Sprei i samband med Vetenskapsfestivalen i Göteborg som uppmärksammade det ambitiösa ElectriCityprojektet i staden.
Den 15:e juni startar trafiken på Göteborgs nya elbusslinje som är basen för ElectriCityprojektet där Chalmers är en av intressenterna.
På Vetenskapsfestivalens avslutningsdag fokuserades intresset på ljudet – eller frånvaron av det – från elbussar.
En av deltagarna var akustikforskaren Patrik Höstmad som menade att med eldrift kan bostadsområden göras mer kompakta. Bussade kan köra in i och igenom bostadsområden. Det högfrekventa vinandet från elmotorer är lättare att isolera bort än förbränningsmotorers dova mullrande.
– Det är definitivt bättre med el. Med elfordon kan man komma någonstans med bullerproblematik i städer, framhöll Patrik Höstmad.
Lämna ett svar