Busstorgets andra dag i slottsmiljö inleddes med en debatt om drivmedel med Sveriges främsta busstillverkare i panelen. Diskussionen handlade om vilka drivmedel som den som ska köpa en turistbuss bör satsa på och om målet om en fossilfri fordonsflotta 2030 kommer att kunna uppnås.
Av Paula Isaksson på Häringe slott
Trots en sen torsdagskväll med mingel och buffé var det nästan fullsatt när Busstorget öppnade igen på fredagsmorgonen med en debatt om framtidens drivmedel. I panelen ingick representanter för Volvo, MAN, Daimler (Setra och Mercedes-Benz) och Scania. Dessutom medverkade Ebba Tamm från Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet.
Utgångspunkten för diskussionen var regeringens mål om en fossilfri fordonsflotta till 2030, en målsättning som ifrågasattes av Anders Röj på Volvo.
– Jag tror inte att vi kommer få en helt fossilfri fordonsflotta till dess utan den kommer att köra på diesel som blandas med biobränsle, sa han och fick medhåll från Ebba Tamm.
– Jag tror också på syntetiska inblandningskomponenter i diesel. EU har begränsat användandet av grödbaserade bränslen vilket gör det svårt med RME och likaså HVO, som också är begränsat. Det är väldigt osäkert kring vilka råvaror vi kommer att få använda i framtiden.
Enligt Jonas Strömberg på Scania, måste politikerna se till att fordonstillverkarna får mer långsiktiga spelregler.
– Vi tycker inte att man ska peka ut en specifik teknik eller särskilda bränslen som ska användas utan istället titta på utsläppen och ställa CO2-prestandakrav. Det måste gå att köra turist- och beställningstrafik till ett vettigt pris och få ett bra andrahandsvärde på fordonen, sa han.
– Ja, kommenterade Anders Röj. Man måste fokusera på problemet som ska lösas och sätta upp spelregler som gör målet att målet kan uppnås. Och här är teknikneutraliteten A och O.
– För närvarande pågår en utredning av beskattning av drivmedel som HVO och RME. Med beskattning får man ett system som förhindrar införandet av biodrivmedel och motverkar målet 2030, menade Anna Grönlund från Sveriges Bussföretag som ledde debatten.
– Detta är en viktig fråga för dem som jobbar med turist- och beställningstrafik. Många av dem har tittat på både RME o HVO, framför allt de som kör både beställnings- och upphandlad trafik. Frågan blir extra brännande för dem eftersom RME och andra biodrivmedel ofta ställs som krav i upphandlingar. Om de ska kunna köra blandad trafik gäller det att fordonen kan användas överallt. Det är ju inte möjligt att ha dubbla fordonsflottor.
I övrigt innehöll förmiddagen bland annat en presentation av Sveriges Bussföretag arbete med att se över möjligheterna för att i större utsträckning anpassa Bussbranschavtalet, BBA, till beställningstrafikens villkor.
Busstorget avslutades vid lunchtid och säkerligen är det många som redan nu ser fram emot nästa år då Bussarna på slottet förhoppningsvis går i repris med ett nytt och lika intressant program.
Lämna ett svar