”Vi måste alla i branschen bli beroende av kundernas val. Idag styrs produktutvecklingen av politiken, inte av kunden. Men om vi ska lyckas att få färre att välja bilen för sina resor måste kundernas val få en helt annan tyngd än idag”, sa Nobina Sveriges marknadsdirektör Henrik Dagnäs på den Stora Transportdagen i Stockholm på onsdagen.
Omkring 150 företrädare för hela transportnäringen fanns på plats, liksom politiker och deltagare från myndigheter och organisationer.
– Vi talar för lite om hur vi ska få människor att resa på ett klimatsmart sätt. Utmaningen är att locka 80 procent av Sveriges befolkning att börja resa kollektivt, framhöll Henrik Dagnäs.
Han pekade på en rad fördelar med busstrafiken, men konstaterade samtidigt att teknikutvecklingen i bussbranschen i hög grad har drivits på av politiken, bland annat när det gäller drivmedel.
– Men ofta stannar utvecklingen i själva bussens teknik, inte i helhetslösningar menade Henrik Dagnäs och visade en bild på hur bussen uppfattas av många – en buss vid en risig hållplats längs en landsväg.
– Så behöver det inte vara, fortsatte Dagnäs och visade en bild på MalmöExpressen som han var med om att introducera.
– Nu reser fler än förr med linjen, trots att avgångarna är färre. Det beror på att produkten, helheten är tydlig. Men hur mycket lägger vi i branschen ner på hur bussen uppfattas? Vi fastnar i bussens teknik, sa Henrik Dagnäs som varnade för att bussens förutsättningar att locka resenärer ofta kompromissas bort.
– En buss ses ofta bara som en buss, men är en del av ett kollektivtrafiksystem. Ett sådant system måste ha helhetslösningar som innefattar allt, framhöll Dagnäs.

Infrastrukturminister Anna Johansson(S): Viktigt med innovationer i transportbranschen. Foto: Ulo Maasing.
Han var den ende på konferensen som la någon större tyngd vid den lokala och regionala kollektivtrafiken eller vid busstrafiken som svarar för huvuddelen av svensk kollektivtrafik.
I sitt inledningsanförande ägnade sig infrastrukturminister Anna Johansson(S) mest åt järnvägs- och godstransportfrågor. Moderatorn Nicklas Mattsson styrde dock in ministern på frågan om en elektrifiering av kollektivtrafiken som ministern sa sig vara positiv till.

Karin Svensson Smith(MP), ordförande i riksdagens trafikutskott, ägnade sig åt lite härskarteknik. Foto: Ulo Maasing.
– Det är oerhört viktigt med innovationer inom transportsektorn och en elektrifiering kräver politiskt stöd. Men samtidigt måste marknaden göra sitt. Det behövs ett växelspel mellan marknaden och det offentliga, framhöll Anna Johansson.
Karin Svensson Smith(MP), ordförande i riksdagens trafikutskott väckte annars den kraftigaste publikreaktionen i en paneldiskussion där politiker och transportköpare skulle ägna sig åt framtidsspaning.

Taxiförbundet gjorde reklam för sig själva med att förklara att taxi i linjetrafik är ett självklart alternativ till stora bussar som fraktar luft. Foto: Ulo Maasing.
En av deltagarna, Arvid Eriksson från Södra Skogsägarna, tog upp företagets önskemål om högre tillåten vikt på lastbilstransporter och förde ett resonemang om detta s
om inte föll Karin Svensson Smith i smaken.
– Jag har faktiskt varit med betydligt längre än du och vet en del, näpste miljöpartisten den betydligt yngre näringslivsföreträdaren.
– Se där, då fick vi lite härskarteknik också, konstaterade moderatorn Nicklas Mattsson under publikens skratt.
Och utanför konferenslokalen hade Svenska Taxiförbundet ställt upp en banderoll med texten ”Taxi i linjetrafik – Ett självklart alternativ till stora bussar som fraktar luft”.
Lämna ett svar