Region Dalarna, som äger Dalatrafik, tillbakavisar nu uppgifterna om att problemen kring upphandlingen av busstrafik har kostat Dalarnas skattebetalare 200 miljoner kronor extra. I verkligheten har länets skattebetalare sparat över 170 miljoner kronor, hävdar Region Dalarna. Upphandlingskaoset har alltså varit en lönsam affär för regionen, enligt Region Dalarna.
Enligt Region Dalarna låg det bästa budet i den ursprungliga upphandlingen på drygt 636 miljoner om året under tio år. Bakom det budet låg Arriva och SamBus.
Men sedan började turerna med överklaganden och de ledde till att Dalatrafik gjorde en direktupphandling på ett tvåårigt avtal för att säkra att regionen skulle ha en busstrafik. För den direktupphandlade trafiken uppgår budgeten i år till ca 698 miljoner kronor.
Nu har Dalatrafik genomfört en ny upphandling på ett tioårigt avtal och med en trafikkostnad på 599 miljoner om året.
– Dessa siffror sammantaget ger då att den överklagade upphandlingen skulle ha låst oss för 10 år på 636 miljoner per år att jämföras med att vi nu i stället har en total 10-årskostnad om 2 år á 698 (i direktupphandlingen) och åtta år á 599 miljoner vilket sammantaget (och lite avrundat) blir en summa för dessa 10 år som understiger den andra avtalssumman med 172 miljoner, skriver Region Dalarna i ett pressmeddelande.
Den påstådda extrakostnaden på 200 miljoner är således enligt Region Dalarna en kostnadsminskning på cirka 172 miljoner, räknat på en tioårig avtalstid.
– Ironiskt nog har bussbolaget Nobinas överklagande 2013 för Dalarnas skattebetalare inneburit en kraftig kostnadsminskning då vi helt enkelt i den nya upphandlingen fick in bättre offerter än i den överklagade och upphävda upphandlingen. Påståendet om en fördyring är helt enkelt felaktigt.
– Lägg till att den nya upphandlingen omfattar fler trafikkilometer än den gamla vilket medför att den är ännu mer gynnsam för Dalarnas skattebetalare, skriver Region Dalarna.
Lämna ett svar