
Den franska staden Nantes tillhör pionjärerna i Europa med BRT-liknande busslösningar. Staden valde BRT framför att satsa på en ny spårvägslinje. Foto: Ulo Maasing.
Genom kapacitetsstarka bussystem kan bussen påtagligt bidra till utvecklingen av hållbara städer. Det hävdar UITP, den internationella kollektivtrafikunionen i ett nytt dokument, ett så kallat ”position paper”, om bussystem i Europa.
Bland medlemmarna i UITP finns de svenska branschorganisationerna Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik.
I dokumentet konstaterar UITP att bussens hela potential endast kan utnyttjas om den får de rätta förutsättningarna: reserverade körfält och vägar,signalprioritering med flera åtgärder med bussprioritet.
I en av illustrationerna i dokumentet visar UITP vilka resurser som krävs för att med olika transportlösningar transportera 10 000 personer en kilometer:
I dokumentet ger UITP en hel rad rekommendationer till politiker, trafikplanerare och opinionsbildare. Det ska nu spridas till EU-parlamentariker och beslutsfattare i Bryssel men också till opinionsbildare och andra.
Lämna ett svar