Korruptionsskandalen på trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting, SL, hölls i praktiken undan från politikerna. I våras polisanmäldes en anställd på förvaltningen för givande om muta och i början av april hämtades han på arbetsplatsen till polisförhör. Men förvaltningsledningen med den sparkade SL-chefen Anders Lindström som högste ansvarig, brydde sig aldrig om att informera de ansvariga politikerna enligt Dagens Nyheter.
– Jag fick information om att det här hade inträffat för ett par dagar sedan, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).
Under flera år har landstingets revisorer kritiserat trafikförvaltningens ledning för brister i intern kontroll och styrning. I sin senaste rapport sätter man strålkastaren på problem med investeringar i signalsystem i kollektivtrafiken.
Den nu aktuella korruptionshärvan inom SL gäller just relationerna mellan SL och det norska företaget Goodtech som har i uppdrag att förnya systemet på en av tunnelbanelinjerna, ett arbete som är flera år försenat.
SL köper dessutom konsulttjänster för 1,2 miljarder kronor om året. Det är nästan 2 miljoner per år och anställd inom SL.
För 1,2 miljarder om året skulle man få väldigt kunniga och bra anställda. Som kan kollektivtrafik. Det verkar inte vara fallet nu inom SL.