De kommunala satsningarna på biogasproduktion för bland annat busstrafik fortsätter att sluka stora pengar. Nu har Göteborgs kommunala energibolag, Göteborg Energi, beslutat att skriva ner värdet på sin biogasanläggning GoBiGas med 850 miljoner kronor – till noll. Göteborg Energi motiverar nerskrivningen med att det ekonomiska värdet av GoBiGas idag inte motsvarar det bokförda – och skillnaden är alltså 850 miljoner.
Beslutet ska enligt Göteborg Energi inte påverka verksamheten eller den pågående driftsättningen av anläggningen. Företagets vd, Lotta Brändström, håller fast vid produktionen.
– Behovet av biodrivmedel i transportsektorn är stort och där kan produktion av biogas i stora volymer spela en avgörande roll, säger hon.
Göteborg Energi skyller nerskrivningen på omvärlden. Man framhåller att de externa faktorer som påverkat beslutet om nedskrivning handlar bland annat om fortsatt sjunkande marknadspriser på fossila bränslen, vilka är styrande för biogaspriserna. Prognosen för politiskt styrda produktionsstöd är också mer osäker än tidigare, menar företaget. Det betyder i klartext att man inte har fått de pengar man hoppats på från staten.
När det gäller biogas för busstrafik har andra miljödrivmedel som HVO gått om biogasen och eldriven busstrafik är på frammarsch.
GoBiGas har totalt kostat cirka 1,5 miljarder kronor att bygga, varav Energimyndigheten skjutit till 222 miljoner.
Göteborg Energi är också majoritetsägare i Skövde Biogas, ett bolag som sedan starten har pressats av dålig lönsamhet och ansträngd ekonomi.
När jättesatsningen på GoBiGas klubbades 2012 ställde sig samtliga politiska partier i Göteborg, utom det lokala Vägvalet, bakom beslutet. Sedan dess har projektet tyngts av problem. Under det första halvåret i år sa exempelvis hälften av de anställda upp sig.
I en debattartikel i Göteborgs-Posten beskriver kommunalrådet Martin Wannholt på lördagen att biogasprojektet har ”blivit ett modernt museum över politiskt storhetsvansinne”.
– För de miljarder som hittills har plöjts ner i biogasprojektet hade Göteborg kunnat göra satsningar på verkliga miljöförbättringar i Göteborg, exempelvis en snabbare utredning och satsning på elektriska BRT-linjer, skriver Wannholt.
Lämna ett svar