Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hård kritik mot regeringens landsbygdssatsning: ”Sluta straffbeskatta kollektivtrafiken”

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M) sågar regeringsutspel om pengar till landsbygdstrafik: "Om regeringen hade menat allvar med att vilja satsa på kollektivtrafiken så hade de avvecklat momsen på kollektivtrafik." Foto: Ulo Maasing.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M) sågar regeringsutspel om pengar till landsbygdstrafik: ”Om regeringen hade menat allvar med att vilja satsa på kollektivtrafiken så hade de avvecklat momsen på kollektivtrafik.” Foto: Ulo Maasing.

Uppgörelsen mellan regeringen och Vänsterpartiet om att till avsätta 200 miljoner nästa år och 850 miljoner totalt under de närmaste åren till kollektivtrafik sågas av trafiklandstingsrådet i Stockholms län, Kritoffer Tamsons(M). Tamsons kallar regerings satsning för ett busslotteri som inte är någon satsning på landsbygden. Istället vill Tamsons att momsen på kollektivtrafiken avskaffas.

Tamsons sågning av regeringens utspel kommer samtidigt som kollektivtrafiken i Stockholms län drabbas av kännbara nerdragningar, även i de delar av länet som är landsbygd eller till och med glesbygd. Som politiskt ansvarig för SL-trafiken är Tamsons ansvarig för drygt hälften av all kollektivtrafik i landet.

Enbart i Stockholmsregionen straffbeskattas kollektivtrafiken med 400 miljoner kronor om året genom den sexprocentiga momsen, menar Tamsons. Han pekar på att till exempel sjukvård, förskola och annan offentlig välfärd i dag är momsbefriad. och menar att beskattningen av kollektivtrafikresor idag skattemässigt är likställd med beskattningen av liftkort.

Tamsons påpekar att en familj i Järfälla med två tonårsbarn betalar över 2000 kronor om året i moms bara för att de köper månadskort i kollektivtrafiken.

– Det är inte okej att regeringen först straffbeskattar kollektivtrafiken i hela landet för att sedan använda en liten del av pengarna till ett statligt busslotteri, säger han.

– Om regeringen hade menat allvar med att vilja satsa på kollektivtrafiken så hade de avvecklat momsen på kollektivtrafik. Ett statligt busslotteri kommer inte att skapa långsiktigt goda villkor vare sig för landsbygden eller för kollektivtrafiken som helhet.

– Att beskatta kollektivtrafiken är motsägelsefullt då det innebär att något vi vill se mer av straffbeskattas med som konsekvens att viktiga resurser för kollektivtrafiken försvinner till staten. Det är också märkligt eftersom kollektivtrafiken med detta utgör den i praktiken enda offentliga verksamhet och politiska åtagande som beskattas.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)