Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

BYD på europeisk offensiv

En av fem batteridrivna dubbeldäckare från BYD/ADL som snart sätts i trafik i London. Bussen premiärvisas på Busworld i Kortrijk. Foto: Ulo Maasing.

En av fem batteridrivna dubbeldäckare från BYD/ADL som snart sätts i trafik i London. Bussen premiärvisas på Busworld i Kortrijk. Foto: Ulo Maasing.

Den kinesiska busstillverkaren BYD, Build Your Dreams, går på offensiven i Europa. På Busworld i Kortrijk visar företaget fyra bussar. Tre av dem är helt nya och avsedda för Europa. BYD-ledningen bekräftar också för bussmagasinet.se att man kommer att etablera en ny fabrik på kontinenten. Fabriken ska serva den europeiska marknaden.

BYD kommer snart att finnas i trafik även i Sverige med sin stadsbuss K9. I december börjar Transdev köra två sådana bussar i Eskilstuna och senare kommer Nobina att sätta fem BYD K9 i trafik i tätortstrafiken i Ängelholm.

K9 är den modell från BYD som finns i trafik i en rad länder över hela världen, även om volymerna är relativt blygsamma utanför företagets kinesiska hemmamarknad. Men på Busworld presenterar BHYD inte mindre än tre helt nya elbussar. Det är dels en åtta meters midibuss, dels två betydligt större bussar. Den ena är en 10,2-meters dubbeldäckare som efter mässan sätts i trafik i London tillsammans med ytterligare fyra likadana bussar. Dessutom visar BYD en 18-meters helelektrisk ledbuss.

Dubbeldäckaren är utrustad med navmotorer och har en batterikapacitet på 345 kWh. Räckvidden på en uppladdning uppges av tillverkaren till 300 kilometer.

BYD-premiär 2: En 18,1 meter lång helelektrisk ledbuss. Utställningsbussen har även pantograf. Foto: Ulo Maasing.

BYD-premiär 2: En 18,1 meter lång helelektrisk ledbuss. Utställningsbussen har även pantograf. Foto: Ulo Maasing.

Den dubbeldäckare som BYD visar på mässan är ett resultat av företagets samarbete med brittiska ADL, Alexander Dennis, där Stagecoachgrundaren Brian Souter äger en stor aktiepost.

Isbrand Ho, vd för BYD i Europa. Foto: Ulo Maasing.

Isbrand Ho, vd för BYD i Europa. Foto: Ulo Maasing.

ADL är världens största tillverkare av dubbeldäckare och har hittills producerat omkring 25 000 sådana. Dessutom ska BYD leverera 51 batteridrivna enplansbussar, K9, till GoAhead Group iför trafik i centrala London.

ADL svarar för karosseriet medan BYD står för chassi, batterier, drivlina med mera.

På BYD:s presskonferens i Kortrijk på fredagen  var Leon Daniels, chef för yttrafiken inom Transport for London, inkallad för att ge sin syn på samarbetet mellan BYD och ADL.

– Vårt mål på Transport for London är att ha en nollemissionsflotta av bussar. Vi vill ha så många sådana bussar som möjligt och när de nya miljözonsreglerna i centrala London börjar gälla år 2020 behöver vi minst 300 bussar för trafik där, sa Leon Daniels.

Europeisk fabrik
Isbrand Ho, vd för BYD Europa med huvudkontor i Holland, pekade på att bussar inte är det enda fordon som står inför en elektrifiering.

– Vi tillverkar redan idag både eldrivna taxibilar och gaffeltruckar, men en rad andra fordon kommer också, bland annat anläggningsmarskiner. Det pågår en elektrisk revolution i Europa och där är vi väl positionerade för att ta upp konkurrensen. Vi har redan byggt eller har order på över 5000 elbussar , sa han.

På en direkt fråga från bussmagasinet.se bekräftade också BYD:s Europachef att företaget har beslutat att etablera en bussfabrik på kontinenten och att man inom kort kommer att närmare presentera detaljer kring etableringen.

Dubbeldäckaren som BYD visar är byggd främst för den brittiska marknaden och har en kapacitet på 81 passagerare, varav 34 sittande och är avsedd att laddas i depå nattetid. Laddningstiden uppges av företaget vara fyra timmar och räckvidden 300 kilometer. Karossen är av aluminium, byggd på ett stålchassi.

Stor och liten
Med direkt sikte på den europeiska bussmarknaden visar BYD också en helt ny, helt elektrisk 18-meters ledbuss. Kapaciteten uppges till imponerande 150 passagerare, varav 51 sittande. BYD har här också övergett konceptet med stora batteripaket och nattladdning i depå. Istället är den ledbuss man visar utrustad med pantograf vilket gör bussen lättare och ökar kapaciteten.

BYD visar också en 8-meters midibuss. Utställningsbussen är hämtad från Kina men en europeisk version kommer. Foto: Ulo Maasing.

BYD visar också en 8-meters midibuss. Utställningsbussen är hämtad från Kina men en europeisk version kommer. Foto: Ulo Maasing.

Det är dock inte snabbladdning det hela handlar om, utan snabbare laddning på omkring tre timmar. Räckvidden uppges av BYD till 220 kilometer enligt praktiska driftprov och 300 kilometer i en standardiserad testcykel, SORT.

Som kontrast till ledbussen visar BYD en annan nykomling, en åtta meter lång midibuss.

– Men vi kommer att erbjuda bussen även i andra längder, förklarade Isbrand Ho i sin presentation av nyheterna.

I SORT-test har bussen en räckvidd på upp till 230 kilometer och batterierna kan laddas helt på två timmar från en 60kW laddstation.

Midibussen på Busworld är byggd för och hämtad från Kina, men en version för Europa är på gång. I europeiskt utförande kommer bussen att ha 24 platser.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)