Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Första fullelektriska ledbussen från VDL

VDL levererade på måndagen sin första fullelektriska ledbuss med BRT-design. Foto: VDL.

VDL levererade på måndagen sin första fullelektriska ledbuss med BRT-design. Foto: VDL.

Den holländska busstillverkaren VDL levererade på måndagen sin första fullelektriska ledbuss, dessutom med BRT-design. Motttagare var lokaltrafiken i Köln, Kölner Verkehrs-Betriebe AG (KVB). Totalt har VDL fått en beställning på åtta likadana bussar.

Bussarna ska trafikera den sju kilometer långa linje 33 i Köln, från centralstationen (Hauptbahnhof) till förorten Zollstock.

Bussen, VDL Citea SLFA Electric, körs helt på el. Laddning sker via en pantograf vid laddstationer vid ändhållplatserna. Den lösning som VDL och KVB har valt bygger till skillnad från Volvos lösning på att pantografen är monterad på busstaket och inte i själva laddstationen.

Själva pantografen är tillverkad av Schunk och är placerad i den främre delen av ledbussen, ovanför den andra hjulaxeln. Laddstationen levererar 250 kW och snabbladdningen vid ändhållplatserna tar 5 – 10 minuter. Dessutom sker laddning i depå nattetid.

Bussen har ett genomgående låggolv och har fått en särskild BRT-design. Vindrutan lutar bakåt och destinationsskyltarna är integrerade med vindrutan, bakrutan och sidorutor.

KVB är det fjärde största lokaltrafikföretaget i Tyskland. Vagnparken består av mer än 300 bussar samt 367 tåg och spårvagnar som trafikerar närmare 60 buss-, spårvägs- och järnvägslinjer varje dag. Antalet medarbetare uppgår till cirka 3300 och dagligen görs omkring 850 000 resor med KVB.

Innan den levererades till Köln visades bussen på utomhusutställningen på den stora bussmässan i Kortrijk, Busworld.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)