Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Lyft för stombussar i Göteborg

Resandet med stombussarna i Göteborg har ökat kraftigt. Bilden visar en av de nya hybridledbussarna på linje 17 i Göteborg. Foto: Volvo.

Resandet med stombussarna i Göteborg har ökat kraftigt. Bilden visar en av de nya hybridledbussarna på linje 17 i Göteborg. Foto: Volvo.

Resandet med stombussarna i Göteborg har ökat med 13 procent under det första halvåret i år, jämfört med samma tid år 2014. Det motsvarar 18 000 fler resor per dygn, eller 1 800 fler resor i rusningstrafiken vilket motsvarar tio fullsatta stombussar. Totalt har resandet med kollektivtrafiken i Västra Götaland under perioden ökat med tre procent. Genomgående har bussresandet ökat mer än resandet med spårtrafiken.

– Fler busskörfält, nya pendelparkeringar, förlängda tågperronger och nya spårvagnshållplatser har ökat kapaciteten och tillgängligheten, säger Åke Wessman, kommunikationsansvarig på Trafikverket.

Åtgärderna har finansierats inom ramen för det Västsvenska Paketet, och det är också organisationerna bakom paketet som har följt upp utvecklingen av resandet i en ny rapport.

Resandeutvecklingen redovisas i delresor och en resa kan bestå av flera delresor. Om en person som först tar tåget och sedan byter till buss räknas det som två delresor. Under januari fram till och med juni 2015 har antalet delresor ökat med tre procent. För expressbussar har resandet ökat med cirka fem procent jämfört med samma period 2014.

Antalet delresor i kollektivtrafiken fram till sista juni i år har ökat med tre procent för tåg, med tre procent för expressbussar i Göteborgsregionen med en procent för spårvagn i Göteborg och med 13 procent för stombuss i Göteborg. I spårvagnstrafiken, där allra flest resor sker, har antalet delresor ökat med drygt 580 000 sedan januari vilket motsvarar drygt 3200 resor per dag.

För biltrafiken i Göteborg har mätningarna visat att trafiken över betalstationer ökade under första halvan av 2015 jämfört med förra året, men är lägre än den var innan trängselskatten infördes.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)