Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nerskurna nerskärningar i Storstockholms busstrafik

Det blir "bara" 99 busslinjer i Stockholms län som drabbas av nerskärningar eller nedläggning från januari mot ursprungligen planerade 133. Foto: Ulo Maasijng.

Det blir ”bara” 99 busslinjer i Stockholms län som drabbas av nerskärningar eller nedläggning från januari mot ursprungligen planerade 133. Foto: Ulo Maasijng.

Färre linjer i busstrafiken i Storstockholm än ursprungligen planerat kommer att drabbas av nerskärningar från nyåret. I den trafikbeställning som Storstockholms Lokaltrafik på fredagen la till bussoperatörerna har de 133 linjer som ursprungligen var tänkta att drabbas nu bantats till 99. Av de 117 linjer som var tänkta att glesas ut får 94 glesare trafik och av de tolv linjer som hotades av nerläggning försvinner fyra.

Dessutom var det tänkt att en linje skulle få utökad trafik, linje 726, i samband med att en annan linje (711) las ner. Eftersom nerläggningen av den linjen inte blir av genomförs inte heller utökningen.

Efter samråd med berörda kommuner och offerter från trafikentreprenörer har trafikförvaltningen gjort justeringar jämfört med tidigare förslag. Genom beställningen når trafikförvaltningen sina ekonomiska mål men trafiken på landsbygden lämnas så gott som opåverkad.

– Vi har idag lagt en beställning på trafik som ger oss nödvändiga besparingar, samtidigt som vi säkerställer en bra kollektivtrafik i hela länet, säger trafikförvaltningens tf förvaltningschef Ragna Forslund.

Kravet på ekonomi i balans gäller på både kort och lång sikt. Trafikförvaltningen kommer även fortsättningsvis arbeta med att på bästa sätt anpassa trafikutbud efter resande och ekonomiska förutsättningar.

– Trots en mycket kort samrådstid har vi haft en bra och konstruktiv dialog med kommuner och intresseorganisationer. Vi är glada att vi kunnat ta hänsyn till viktiga synpunkter. Under nästa år ska vi fördjupa dialogen med kommunerna för att analysera förutsättningar och eventuella konsekvenser för den framtida landsbygdstrafiken, säger Ragna Forslund.

Här är hela listan på busslinjer där de föreslagna förändringarna (=försämringarna) INTE genomförs:

Stombuss:
Linje 172    Skarpnäck – Norsborg (Botkyrka)

Landsbygdstrafik:
Linje 311  Brommaplan – Sjöängen – Slut (Ekerö)
Linje 313  Svanhagen – Eriksberg (Ekerö)
Linje 314  Svanhagen – Norrudden (Ekerö)
Linje 315  Svanhagen – Jäsängen (Ekerö)
Linje 316  Svanhagen – Svartsjö (Ekerö)
Linje 317  Brommaplan – Björkvik (Ekerö)
Linje 323  Brommaplan – Strömdal (Ekerö)
Linje 325  Strömdal – Tappström (Ekerö
Linje 556  Bro centrum– Ådö  (Upplands-Bro)
Linje 557  Kungsängens station– Håtuna kyrka  (Upplands Bro)
Linje 620  Åkersberga station – Dyvik – Riala – Norrtälje
Linje 621  (Danderyds sjukhus – Arninge –) Åkersberga station – Norrtälje
Linje 625  Danderyds sjukhus – Söderhalls trafikplats
Linje 630  Norrtälje – Spillersboda (Norrtälje)
Linje 638  Norrtälje – Vätö – Norrtälje (Norrtälje)
Linje 641  Norrtälje – Hallstavik (Norrtälje)
Linje 644  Mora vägskäl – Söderhall (Norrtälje)
Linje 647  Norrtälje – Rimbo (Norrtälje)
Linje 648  Rimbo – Rånäs (Norrtälje)
Linje 649  Rimbo – Beateberg (Norrtälje)
Linje 652  Norrtälje – Harö – Norrtälje (Norrtälje)
Linje 653  Norrtälje – Länna – Lohärad – Norrtälje (Norrtälje)
Linje 665  Vallentuna station – Kårsta (Vallentuna)
Linje 784  Södertälje centrum – Norrvrå (Södertälje)
Linje 787  Södertälje centrum – Överenhörna kyrka (Södertälje)

Övrig trafik:
Linje 142  Telefonplan – Älvsjö station
Linje 541  Vällingby – Jakobsbergs station
Linje 544  Ringlinje Jakobsberg station – Söderhöjden
Linje 711  Flemingsbergs station – Tullinge gymnasium
Linje 113  Blackebergs gård – Solna Centrum
Linje 127  Brommaplan – Nockebyhov (– Blackebergs gård)
Linje 503  Ulriksdals Wärdshus – Östra Bergshamra
Linje 523  (Rudbeckskolan) – Sollentuna station – Kista centrum

– Jag är fortfarande upprörd över det populistiska agerande från Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna som har lett oss in i den tuffa situation vi nu försöker reda ut. Att rycka en halv miljard från kollektivtrafikens ekonomi får konsekvenser som inte är önskvärda, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting.

– Men idag är jag såklart också glad över att många människor kan andas ut och att flera busslinjer blir kvar. Det är ett resultat av de många samtal som både jag och Trafikförvaltningen har haft med människor, kommuner och organisationer från hela länet.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)