Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektriska Solarisbussar i anrika kulturstäder

Solaris lämnade över nya Urbino Electric till lokaltrafiken i Pris, väl tajmat med klimatmötet COP21 i staden. Foto: Solaris.

Solaris lämnade över nya Urbino Electric till lokaltrafiken i Pris, väl tajmat med klimatmötet COP21 i staden. Foto: Solaris.

Steg för steg vinner Solaris elbussar terräng. På onsdagen tecknade lokaltrafiken i den anrika, polska kulturstaden Krakow avtal med Solaris om sina fyra första batteribussar. Samtidigt började en Solaris elbuss rulla i provtrafik i Paris. Testet är ett led i den stora omställning av busstrafiken som den franska huvudstaden planerar. År 2025 ska alla lokaltrafikens (RATP:s) bussar vara fossilfria och 80 procent vara elektriska.

Det är en Solaris Urbino 12 electric som under två månader ska trafikera två linjer i Paris, linjerna 21 och 147. Bussen är baserad på den nya generationens Urbino som premiärvisades på IAA-mässan i Hannover förra året med bland annat lättare ram än tidigare Urbino.

Bussen är utrustad med ett batteri på 240 kWh och plug-inladdning. I testet i Paris ingår att Solaris tillsammans med elföretaget Ekoenergetyka håller RATP med en 80 kW laddstation. Bussen har också ZF:s bakaxel AVE 130 med två elmotorer som är monterade nära drivhjulen. Det gör att man kan minska fordonets vikt, samtidigt som passagerarutrymmet blir större och kan inredas mer flexibelt.

Bussarna till Krakow är kortare än vanliga stadsbussar, 8,9 meter, och ska levereras senast i juli nästa år. De har batterier på 80 kWh och kan laddas både genom konventionell plug-inladdning i depå och snabbladdning via pantograf.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)