Branschorganisationerna för buss, tåg och sjöfart fortsätter att protestera mot de ID-kontroller som regeringen har aviserat att man vill ha möjlighet att införa på bussar, tåg och färjor från utlandet till Sverige. I en debattartikel i torsdagens nummer av Dagens Industri varnar Anna Grönlund, vice vd, Sveriges Bussföretag, Björn Westerberg, vd, Tågoperatörerna och Pia Berglund, vd, Föreningen Svensk Sjöfart för vad det skulle kunna innebära om transportörerna tvingas genomföra sådana ID-kontroller.
– Att låta kollektivtrafikens förare utföra polisens arbete vid gränsen är lika ogenomtänkt som de nu skrotade tankarna på att kunna stänga Öresundsbron, skriver de tre.
De pekar på att enskilda förare, konduktörer och företagsledare riskerar att tvingas att ta ansvar för en uppgift som man varken har kompetens eller mandat att klara av.
Man varnar som exempel också för att kapaciteten enbart på färjorna mellan Helsingör och Helsingborg riskerar att halveras.
– I dag tar till visiteringen av passagerare 5 sekunder och för fordon 20 sekunder ombord på färjan mellan Helsingör och Helsingborg. Detta räknas nu gå upp med 30 sekunder för passagerare respektive med en till två minuter för fordon när färjepersonalen ska göra en identitetskontroll man varken har kunskap om eller utbildning för.
Företrädarna för transportnäringen betonar att identitetskontroller är en uppgift för ordningsmakten.
– Det nya lagförslaget innebär att det läggs ett stort ansvar och merarbete på enskilda företagare. Det kommer att drabba passagerare och gods som är beroende av dagliga fungerande transporter.
– En medarbetare kan på andra sidan gränsen kontrolleras av polisen. Denna kontroll kan, om det visar sig att förarens, tågvärdens eller färjepersonalens bedömning är fel, åsamka arbetsgivaren 50.000 kronor i böter – per körd tur. Mer pengar än till exempel en expressbuss som kör över gränsen som regel tjänar in på hela resan.
– Gräns- och identitetskontroller är en uppgift för statens organ. Inte för privata företag.
Lämna ett svar