Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Id-kontroller på bussar och tåg rycker allt närmare

Riksdagens justitieutskott sa på tisdagen ja till regeringens förslag om id-kontoll på bussar, tåg och fartyg. Foto: Camilla Svensk.

Riksdagens justitieutskott sa på tisdagen ja till regeringens förslag om id-kontoll på bussar, tåg och fartyg. Foto: Camilla Svensk.

Riksdagens justitieutskott sa på tisdagsförmiddagen  ja till regeringens förslag att id-kontroller ska kunna införas på bussar, båtar och tåg som transporterar passagerare till Sverige. Centerpartiet och Vänsterpartiet reserverade sig mot förslaget.

Frågan om vem som ska utföra kontrollerna är kontroversiell. Sveriges Bussföretag, liksom andra branschorganisationer i transportbranschen, har den senaste tiden protesterat starkt mot att transportföretagen och deras anställda ska göra kontrollerna. Istället menar organisationerna att id-kontrollerna är en uppgift för polisen med bistånd av tullen.

Enligt regeringens förslag ska kontrollerna kunna införas om det uppkommit en allvarlig fara för den allmänna ordningen eller den inre säkerheten i landet. Regeringen, eller den myndighet som regeringen bestämmer, får meddela föreskrifter om identitetskontroller vid transporter med buss, tåg eller passagerarfartyg till Sverige från ett annat land. Kontrollerna ska få utföras under en begränsad tid, max sex månader.

Enligt förslaget ska regeringen få meddela föreskrifter om vem som ska utföra id-kontrollerna. Regeringen får också meddela föreskrifter om tillsyn, kontroll och sanktionsavgifter som ska se till att kontrollerna utförs. Lagen ska börja gälla den 21 december 2015 och sluta att gälla den 21 december 2018.

Riksdagen väntas fatta beslut om lagen senare i veckan. I praktiken kommer sedan lagen att börja tillämpas den 4 januari 2016.

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)