Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Små prisökningar i kollektivtrafiken

Biljettpriserna i svensk kollektivtrafik har ökat mycket lite under det senaste året. Foto: Ulo Maasing.

Biljettpriserna i svensk kollektivtrafik har ökat mycket lite under det senaste året. Foto: Ulo Maasing.

Biljettpriserna i kollektivtrafiken i Sverige har bara ändrats lite grann från 2014 till 2015. Det visar Svensk Kollektivtrafiks årliga undersökning rörande biljettpriser, villkor och betalningsmöjligheter hos organisationens medlemmar.

Undersökningen visar att i genomsnitt har priset för enkelresor stigit med tre procent, månadskort för korta resor med två procent, medan månadskort för regionalt resande i stort sett är oförändrat. Genomsnittlig kostnad för ett månadskort (korta resor, vuxen) motsvarar 22 enkelbiljetter, vilket är detsamma som för 2014.

Svensk Kollektivtrafik har gjort motsvarande undersökningar sedan år 2001.

Priset för en enkelbiljett för vuxen varierar mellan 15 kronor (Region Gotland) och 45 kr (Waxholmsbolaget). Snittpriset är 26 kr/resa.

Priset på periodkort för kort resor varierar mellan 370 kronor och 790 kronor för olika regionala kollektivtrafikmyndigheter. Medelpriset är 573 kronor i månaden, två procent högre än år 2014.

Priset på periodkort för långa resor varierar mellan de olika regionala kollektivtrafikmyndigheterna mellan 690 kronor och 2310 kronor. Nio myndigheter har inte ändrat taxan mellan 2014 och 2015, fem har sänkt priset, sju har höjt det. Medelpriset är 1 243 kronor/månad.

Hälften av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna accepterar kontant betalning ombord i hela sin trafik eller i delar av denna, men bara några få accepterar kontanter på stadsbussar. 20 av 24 regionala kollektivtrafikmyndigheter godtar kreditkort ombord på hela eller delar av trafiken. Bara sex erbjuder SMS-betalning – en minskning från elva år 2014.

Av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna är det bara en som inte erbjuder biljettköp via appar.

Hela rapporten kan läsas här.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)