Transportstyrelsen vill att Dalaföretaget Siljans Buss ska böta 200 000 kronor för brott mot kör- och vilotidsreglerna. Myndigheten gjorde en inspektion hos företaget i början av förra året, men Siljan Buss menar att det finns många felaktigheter i Transportstyrelsens anmärkningar. Samtidigt har Sveriges Bussföretag och andra företrädare för transportnäringen på onsdagen haft ett möte med Transportstyrelsen.
– Vi ser allvarligt på det anmärkningarna från Transportstyrelsen, säger Mikael Wikström, opertiv chef vid Siljans Buss, till Sveriges Radio P4 Dalarna.
Företaget har idag 65 bussar och 130 förare. Granskningen gjordes i början av förra året då verksamheten var betydligt mindre. Bussföretaget har överklagat Transportstyrelsens förelägganden till förvaltningsrätten och hävdar att en del av anmärkningarna är direkt felaktiga, samt att man arbetar systematiskt med säkerheten.
– Vi har funnit att en hel del av de avvikelser som Transportstyrelsen lyfter fram inte är faktiska avvikelser, utan undantagen trafik som stadstrafik eller linjer under fem mil, framhåller Mikael Wikström för SR Dalarna.
På onsdagsförmiddagen genomfördes ett samråd i Stockholm mellan Transportstyrelsen och företrädare för den svenska buss- och åkerinäringen.
Där redovisade Transportstyrelsen bland annat statistik kring sin tillsyn av kör- och vilotidsreglerna. År 2014 genomförde Transportstyrelsen 146 företagskontroller, dessutom initierades 24 som inte kunde genomföras på grund av otillräckliga underlag. Fram till september 2015 genomfördes 101 kontroller, dessutom fanns 19 inte kunde genomföras på grund av otillräckliga underlag.
Siffrorna gäller såväl godstrafik som buss.
Resultatet av tillsynen är 4,6 procent allvarliga överträdelser, 61,8 procent mycket allvarliga överträdelser och 33,6 procent mindre överträdelser.
De i genomsnitt vanligaste överträdelserna är ingen manuell inmatning även om det krävs, felaktig användning av diagramblad/förarkort och för sent utförd kopiering.
– Det är viktigt att få fram en gemensam svensk ståndpunt kring hur det europeiska regelverket bör förändras. Samtidigt är den springande punkten i den svenska diskussionen kopplingen mellan tillsyn av kör- och vilotider och ifrågasättande av trafikansvarig och trafiktillstånd hos företagen, framhöll Anna Grönlund, branschchef och vice vd i Sveriges Bussföretag, under samrådet.
– Att företag kan förlora rätten att verka, eller att den trafikansvariga kan få näringsförbud i fem år på grund av överträdelser som vi som förbund anser vara bagatellartade överträdelser och inte mycket allvarliga överträdelser, är helt oacceptabelt.
Lämna ett svar