Förenade Buss lämnar Karlstad i förtid. Företaget har ansvarat för driften av stadstrafiken i Karlstad sedan den 1 juli 2013. Efter att Förenade Buss hamnat i ekonomisk kris sedan räknat fel i sitt vinnande anbud skrev huvudmannen Karlstadsbuss efter upphandling ett nytt avtal med Keolis., Enligt det skulle Keolis tagit över stadstrafiken i sommar, men nu sker operatörsbytet redan den 28 februari, några månader tidigare än planerat.
Keolis vann i höstas upphandlingen av stadstrafiken med avtalsstart den 13 juni. I och med att Förenade Buss nu avslutar sitt avtal i förtid tar Keolis över lite tidigare än planerat. Avtalet gäller från 28 februari till 12 juni 2016 via ett tilläggsavtal och sedan som ordinarie avtal från 13 juni fram till 2023 med möjlighet att förlänga i två år.
– I december 2015 avslutades merparten av Förenade Buss´ trafikavtal med Värmlandstrafik efter förlorad upphandling och i juni 2016 tar avtalet med Karlstads kommun och tätortstrafiken slut på grund av lågt lämnat anbud. Med hänsyn till de förändringar av verksamheten som pågår för bolaget har vi kommit överens med Karlstads kommun om att den 28 februari är en lämplig tidpunkt, säger Bengt Åström vd, Förenade Buss.
Enligt Värmlands Folkblad handlar det bland annat om att Förenade Buss inte har råd att betala nästa biogasräkning på 4,8 miljoner kronor. Den får nu kommunen stå för.
För tiden från den 28 februari till halvårsskiftet ersätts Keolis dessutom med 7,4 miljoner.
– De tär inte roligt att behöva gå in med tolv miljoner till. Men alternativet hade kunnat bli en konkurs, vilket blivit dyrare i slutändan och riskerat busstrafiken som så många Karlstadsbor är beroende av, säger kommunalrådet Peter Kullengren(KD) till Värmlands Folkblad.
Keolis övertagande av stadstrafiken kommer inte medföra några förändringar av exempelvis Karlstadsbuss tidtabeller. Resenärerna kan räkna med att stadstrafiken fungerar som vanligt.
– I och med att bussar, personal och depå är densamma så ser vi inte att denna förändring ska märkas hos Karlstadsborna, säger Peter Kullgren, som också är ordförande i stadsbyggnadsnämnden i Karlstad.
– Det är alltid komplicerat att både avsluta och starta upp ett så här stort trafikuppdrag på ett kvalitetssäkert sätt. Vi har fört diskussioner med både Förenade Buss och Keolis och funnit att detta är en tidpunkt som fungerar för alla parter. Vi tackar Förenade Buss och dess ägare för ett gott jobb och hälsar Keolis välkomna till Karlstad, säger Mattias Bergh, chef för Karlstadsbuss.
– Tack vare ett bra samarbete med Karlstadsbuss och Förenade Buss och genom det stöd och engagemang vi fått från våra nya medarbetare är det möjligt att starta trafiken tidigare. Utvecklingen av busstrafiken i Karlstad har varit fantastiskt bra den senaste tioårsperioden och vi vill medverka till att den fortsätter, säger Keolis´vd Magnus Åkerhielm.
Lämna ett svar