Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tunga S-politiker: Dags för superbussar i Stockholm

En av Malmöexpressens superbussar. Nu bör en prioriterad satsning göras på superbussar i Storstockholm, hävdar två tunga S-politiker i Stockholms läns landsting. Foto: Ulo MAasing.

En av Malmöexpressens superbussar. Nu bör en prioriterad satsning göras på superbussar i Storstockholm, hävdar två tunga S-politiker i Stockholms läns landsting. Foto: Ulo Maasing.

Det är nödvändigt att satsa på superbussar i Storstockholm. Det skriver två tunga S-politiker i Stockholms läns landsting i en debattartikel i Svenska Dagbladet. Landstinget bör prioritera en investering i superbusslinjer på Södertörn, bygga Stockholmsbågen på Förbifart Stockholm samt en ny nord-sydlig tunnelbanelinje, skriver oppositionsfinanslandstingsrådet Erika Ullberg och oppositionstrafiklandstingsrådet Talla Alkurdi i artikeln.

– Busstrafiken har nästan lika många påstigande på en dag som tunnelbanan. Busstrafiken är också snabbare och mindre kostsamt att bygga ut och har stor potential för att effektivisera resandet, skriver de båda S-politikerna.

De menar att restiderna på de tvärgående busslinjerna idag är alltför långa och förenklar inte arbetspendlingen mellan länets tillväxtområden.

– Det kan åtgärdas genom att införa BRT-system (Buss Rapid Transit) som innebär att stombussar (bussar med hög kapacitet som kan ta många passagerare) får egna körfält i vardera riktningen, liknande pendeltrafik på hjul. Det skulle innebära att man kan köra fler bussar och öka kollektivtrafikresandet samtidigt som resenärerna får kortare pendlingstid. Prioriterat är att bygga ut BRT-systemet i Söderort och Södertörn. Finansiering för satsningen skulle delvis kunna göras med pengarna från regeringens stadsmiljöavtal för utbyggd kollektivtrafik.

– Superbussar bör även gå på Förbifarten samtidigt som vi förverkligar ”Stockholmsbågen”, genom att koppla samman Södertörnsleden och Förbifarten. Då kan resenärer via BRT ta sig mellan Haninge och Täby på 45 minuter. Det skulle korta restiderna avsevärt från södra till norra länshalvan och är viktigt för en sammankoppling av regionala arbetsmarknader i Stockholms län, skriver Erika Ullberg och Talla Alkurdi.

De ansluter sig därmed i hög grad till den rapport om BRT i Stockholmsregionen som professor Per Kågeson presenterade i Almedalen i somras och som Du kan läsa mer om här.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)