Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kört för Borås Lokaltrafik

Dödsdömt. Borås Lokaltrafik har efter flera års rättsliga turer slutligen förlorat trafiken i Borås. Foto: Ulo Maasing.

Dödsdömt. Borås Lokaltrafik har efter flera års rättsliga turer slutligen förlorat trafiken i Borås. Foto: Ulo Maasing.

Efter långa rättsliga turer är det nu definitivt klart att kommunala Borås Lokaltrafik, BL, förlorar tätortstrafiken i Borås och att Nobina tar över trafiken. Högsta förvaltningsdomstolen har sagt nej till att ge BL prövningstillstånd i det allra sista överklagandet från BL. Det vari juni 2013 som Nobina vann Västtrafiks upphandling av lokaltrafiken i Borås och som de rättsliga kvarnarna började mala.

Under tiden har Borås Lokaltrafik kört vidare på ett avtal där Västtrafik har nio månaders uppsägningstid. Attila Ungvari, affärschef för busstrafiken på Västtrafik, säger till Borås Tidning att det ursprungliga avtalet med Nobina alltjämt gäller. Med nio månaders uppsägningstid med BL kan Nobina ta över tidigast i slutet av 2016, men enligt Ungvari är det mer troligt att operatörsbytet sker någon gång under 2017.

För BL:s del är det troligt att företaget avvecklas som bussföretag.

– Har man ingen trafik kvar så är man ju inget bussbolag längre, säger Ulf Olsson (S) kommunalråd och ordförande i Borås till Borås Tidning.

Sedan upphandlingen i juni 2013 har turerna kring Borås Lokaltraifk varit många och långa.

BL förlorade upphandlingen trots att företagets bud var något billigare än Nobinas. Västtrafik ansåg att den kvalitet som Nobina erbjöd var högre än BL:s.

BL överklagade upphandlingen hos förvaltningsrätten och fick rätt där, men Västtrafik gick vidare till kammarrätten eftersom man ansåg att förvaltningsrättens dom innebar ett underkännande av den upphandlingsmodell som Västtrafik använde och även hade använt i andra upphandlingar.

Kammarrätten gick på Västtrafiks linje, men BL begärde då att högsta förvaltningsdomstolen skulle överpröva kammarrättens beslut. Domstolen beviljade inte BL prövningstillstånd. Därmed stod kammarrättens dom fast.

Ärendet hamnade på nytt hos förvaltningsrätten som skulle reda ut om det fanns kvarstående oklarheter som aldrig rätades ut i domstolens första ställningstagande. Även den domen gick emot BL som i september förra året överklagade till kammarrätten.

Där blev det bakslag för BL som gick vidare till Högsta förvaltningsdomstolen som nu alltså förklarat att man inte tar upp fallet. Slutet har kommit för ett av landets få kvarvarande kommunägda bussföretag.

Taggat som: , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Varför tar man in anbud om man redan äger ett Bussbolag inom Kommunen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)