Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Spårväg eller gratis busstrafik i årtionden?

Gratis superbussar i åratal eller satsning på spårväg? Foto: Ulo Maasing.

Gratis superbussar i åratal eller satsning på spårväg? Foto: Ulo Maasing.

För de miljarder som en spårväg från Helsingborg till Höganäs skulle kosta kan resenärerna i tätorterna längs den tänkta linjen erbjudas gratis kapacitetsstark busstrafik under flera decennier. Det skriver Anna Grönlund, vice vd för Sveriges Bussföretag och Mikael Nilsson, ordförande i Skånes Bussföretag i en debattartikel i Lokaltidningen Höganäs.

De båda är där kritiska till planerna på en spårvägssatsning mellan Helsingborg och Höganäs, något som bland andra Höganäs kommunalråd och kommunstyrelsens förste vice ordförande Ulf Molin(C) vill ha.

– Det är märkligt att teknikvalet är givet från början. Utgångspunkten borde självklart vara att förutsättningslöst undersöka vilka former av kollektivtrafik som ger mest nytta för pengarna. En satsning på kapacitetsstark busstrafik, BRT/BHLS eller populärt kallat superbussar, är en lösning som skulle vara möjlig att implementera på kort tid och ge höganäsborna en klart förbättrad kollektivtrafik inom något år, skriver Anna Grönlund och Mikael Nilsson och fortsätter:

– Dessa superbussar eller BRT/BHLS lösningar är ur kapacitetssynpunkt minst likvärdiga med en spårlösning. Det är därför inte nödvändigt att dra spår för att dagens resenärer ska få snabba och bekväma resor till Helsingborg från Höganäs. För en stad i storlek som Helsingborg är BRT/BHLS lösningar, som exempelvis ”HelsingborgsExpressen”, mer än tillräcklig ur kapacitetssynpunkt.

De båda pekar också på att BRT-lösningar har en strukturerande effekt på kollektivtrafiken och även fastighetsvärden kan öka med superbussar.

– Det är inte stålhjulen, järnvägsrälsen och kontaktledningarna som skapar en attraktiv stadsmiljö, utan en välutbyggd kollektivtrafik som erbjuder resenären snabba, billiga och bekväma transporter, skriver Anna Grönlund och Mikael Nilsson.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)