Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Flygbussföretag slänger in handsken

Air Shuttle har lagt ner trafiken mellan Stokcholm och Arlanda från och med torsdagen. Foto: Ulo Maasing.

Air Shuttle har lagt ner trafiken mellan Stokcholm och Arlanda. Foto: Ulo Maasing.

Air Shuttle, som har kört flygbussar mellan Stockholms City och Arlanda flygplats i konkurrens med Flygbussarna och Arlanda Express, har lagt ner verksamheten. Företaget startade trafiken den 11 maj förra året. Air Shuttle meddelar på sin hemsida endast att verksamheten har upphört samt hänvisar till en e-post adress för ytterligare information. Vi har mailat Air Shuttle men ännu inte fått något svar.

Ett företag som bedriver kommersiell linjetrafik är skyldigt att anmäla till den regionala kollektivtrafikmyndigheten när man avser att upphöra med trafiken.  Någon sådan anmälan har Air Shuttle inte gjort.

Företaget körde till en början från Cityterminalen i Stockholm, men flyttade till en ändhållplats vid Sergels Torg när man inte fick behålla sin hållplats vid Cityterminalens huvudingång.

Air Shuttle, med företagsnamnet Stockholm Air Shuttle AB, var ett dotterbolag till TRSM Group 1 AB där Gotlandsbolaget i mitten av februari köpte aktiemajoriteten. Då uppgav TRSM Groups vd Anette Schilde, som också varit vd i Air Shuttle, att flygbusstrafiken inte berördes av Gotlandsbolagets förvärv, utan att verksamheten skulle flyttas över i ett annat bolag.

För skärgårdstrafiken är TRSM Group under namnändring till Skärgårdsbolaget, där Anette Schilde ingår i styrelsen tillsammans med en av de övriga styrelseledamöterna i Stockholm Air Shuttle AB och TRSM Group 1, Paul Ekvall. Ekvall sitter också i styrelsen för Ocean Bus Stockholm AB som bedriver sightseeingtrafik i Stockholm med en amfibiebuss.

Taggat som: , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. På det sätt som vd för Stockholms Air Shuttle AB bedrivit företaget och har fått polisanmälningar på sig efter att olaga hot mot personal som jobbar i Cityterminalen, ljuger om händelser i Cityterminalen. Nu skall hon sitta i styrelse för Skärgårdsbolaget där Gotlandsbolaget är huvudägare. Anmärkningsvärt om nu inte Gotlandsbolaget kollat upp vilka de skall jobba tillsammans med. De som nu kommer från TRSM Group kommer svärta ned Gotlandsbolagets varumärke.
    Jag har själv sett hur dessa personer uppträtt i Cityterminalen och hur på gränsen uppviglar sin personal till provocera resande som jobbar i Cityterminalen och genom aggressivt kund mötande till personer som skall in i cityterminalen eller bara skall passera ingången.

    Jag är en trogen kund till Gotlandsbolaget sedan många år. Men att ni ger er in i samarbete inom ram av Skärgårdsbolagets verksamhet är inte seriöst. Tror bättre om er på Gotlandsbolaget.
    Hoppas ni ser över vilka som sitter i styrelsen och dess tidigare verksamhet och skulder.

    Trogen båt resenär hos Gotlandsbolaget
    Roger Nilsson

  2. Skulle inte bli förvånad om någon blivit hotad bakvägen eller betald för att lägga ner.Vd:n blev hotad av flygbuss personal. Flygbussarna tjänar bra med pengar på en linje som de i stort sett har monopol på.
    Vän till vän politik och alla gater till flygbussarna mot arlanda.Och sen förlorade air shuttle sin bussplats utanför cityterminalen.
    Nånting skumt är det.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)