Trots fler resenärer spräckte kommunägda Luleå Lokaltrafik sin budget med råge förra året. Biogasproblem, fler förare och inköp av biljettautomater pekas av företagsledningen ut som bidragande till att man spräckte budgeten med 4,5 miljoner.
Under året har LLT haft stora problem med sin satsning på biogasbussar. Man fick till och med köpa in begagnade bussar för att säkra trafiken när de nya gasbussarna stod oanvända i brist på gas.
Förare anställdes för utökad trafik, men trafiken har blivit dyr eftersom det tar flera år innan en ny linje blir inkörd och väl nyttjad. Tretton biljettautomater där resenärerna kan köpa biljetter, ladda och tanka kort, har placerats ut och den gemensamma upphandling som LLT och länstrafiken gjorde för biljettsystemet har orsakat merkostnader.
LLT:s gasproblem beror bland annat på att kommunens biogasproduktion inte har fungerat som den ska. Biogasproduktionen vid kommunens reningsverk i Uddebo kom inte igång förrän efter kraftiga förseningar. Luleå skrev då avtal med Boden om biogasleveranser därifrån – men inte heller den produktionen fungerade. I avvaktan på att gasproduktionen skulle fungera fick Boden flaka in naturgas från Norge. Denna gas transporterades sedan vidare till Luleå. Samtidigt fick LLT:s fem första biogasbussar stå oanvända hos en bilhandlare i staden.
På uppdrag av Luleå kommuns revisorer har revisionsbyrån KPMG granskat kommunens biogasverksamhet och funnit stora brister: dålig upphandling, bristande säkerhet, bristande styrning, kostnader som har skenat och tvivelaktig lönsamhet.
Under flera månader i höstas stod den nya biogasanläggningen stilla på grund av allvarliga säkerhetsbrister utan att de ansvariga politikerna i samhällsbyggnadsnämnden hade en aning om det.
KPMG konstaterade också i sin rapport som blev klar för någon vecka sedan att det saknades mål för biogasverksamheten i en strategisk plan, likaså saknades budget för 2015-2017.
Lämna ett svar