Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Miljonböter för norrländska länstrafikbolag

Länstrafiken i Västerbotten och Västernorrland har fått bakläxa i högsta förvaltningsdomstolen. Foto: Ulo Maasing.

Länstrafiken i Västerbotten och Västernorrland har fått bakläxa i högsta förvaltningsdomstolen. Foto: Ulo Maasing.

Länstrafikbolagen i Västerbotten och Västerbotten har dömts till miljonböter för att inte ha följt  upphandlingslagstiftningen. Anledningen är att länstrafiken köpte in ett nytt system för biljetthantering i en direktupphandling och inte i en offentlig upphandling.

Det var i juni 2012 som Konkurrensverket vände sig till Förvaltningsrätten i Umeå och krävde böter på sammanlagt 3,6 miljoner kronor från Länstrafiken i Västerbotten AB och Västernorrlands läns Trafik AB.

Bakgrunden är att de båda länstrafikbolagen i början av 2000-talet köpte elektroniska biljetthanteringssystem av CPT Nordic AB, ett företag som gick i konkurs 2008. Då tog det norska företaget FARA över avtalet med länstrafikbolagen.

2011 meddelade FARA att systemet skulle tas ur produktion och fasas ut under samma år. Länstrafikbolagen erbjöds samtidigt att köpa FARA:s eget system FARA Ticketing. Länstrafikbolagen köpte också detta system utan att annonsera ut upphandlingen. Man hänvisade till att det i upphandlingslagen finns möjlighet att göra så på grund av ”synnerlig brådska”.

Konkurrensverket godtog inte argumentet och ärendet vandrade ända upp till högsta förvaltningsdomstolen som gav Konkurrensverket rätt utan bötfäller de båda länstrafikbolagen. För Västerbottens del handlar det om 1,9 miljoner i böter.

– Vi försökte följa lagen så gott det gick. Det är svårt att dra gränsen i upphandlingsfrågor. Lagen om offentlig upphandling är väldigt svår att tillämpa, säger Harriet Söder, vdför Länstrafiken i Västerbotten till Västerbottens Folkblad.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)