När EU-kommissionen nu ser över bland annat kör- och vilotidsreglerna för yrkestrafiken diskuterar man endast marginella förändringar. ”´Beklagligt”, säger Anna Grönlund, vice vd på Sveriges Bussföretag. ”Nu blir det ännu viktigare att Transportstyrelsen ändrar sin tillsyn av regelverket”.
EU-kommissionen ser just nu över flera delar av lagstiftningen är det gäller vägtransporter. Det sker inom ramen för arbetet med Vägtransportinitiativet (”Road Package”).
Initiativen inom Road Package väntas omfatta förslag till en ändrad lagstiftning inom områdena sociala frågor (bland annat kör- och vilotider och utstationering av arbetstagare), tillträde till marknaden och yrket samt vägavgifter, det vill säga Eurovignette och det europeiska systemet för elektroniska vägtullar.
En fråga som också har tagits upp är tillträde till offentlig infrastruktur, som resecentra och terminaler för bland annat bussar. Nyligen arrangerade EU-kommissionen en hearing i samband med det här arbetet där Sveriges Bussföretag representerades av Lars EG Andersson.
Vid hearingen framgick det att det bara är begränsade detaljer i regelverket som berörs när det gäller kör-och vilotider. Någon mer genomgripande översyn är inte aktuell, inte heller en uppdelning mellan buss och lastbilar.
– Det är bra att EU tagit upp kör- och vilotidsfrågan men beklagligt att det som nu diskuteras endast är marginella ändringar. Det innebär att det arbete som bland annat görs i Sverige, med att få till stånd en ändrad tillsyn från myndigheter som Transportstyrelsen, är oerhört viktigt för att vi ska ha ett regelverk för kör- och vilotider som fungerar i bussföretagens och bussförarens dagliga arbete, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag.
Lämna ett svar