Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dyrare månadskort och enhetstaxa i Storstockholm

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M): SL har slutat blöda. Nu har Alliansen och (MP) i Stockholms läns landsting gjort upp om finansieringen av kollektivtrafiken. Foto: Ulo Maasing.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M): SL har slutat blöda. Nu har Alliansen och (MP) i Stockholms läns landsting gjort upp om finansieringen av kollektivtrafiken. Foto: Ulo Maasing.

Priset på månadskort i Stockholms län höjs med 40 kronor från årsskiftet samtidigt som enhetstaxa för enkelbiljetter införs. Det har Alliansen och Miljöpartiet i Stockholms läns landsting enats om. Den ändrade taxan är en av de punkter som Alliansen och (MP) presenterade vid en presskonferens i Stockholm på tisdagsmorgonen. Överenskommelsen mellan Alliansen och (MP)  innebär också att de indragningar som Nobina velat göra av direktbussar söder om Stockholm inte blir av.

Att flera direktbusslinjer på Södertörn skulle dras in har gett upphov till starka protester, både bland resenärer och kommunpolitiker. Men nu räddas bussarna genom överenskommelsen mellan (MP) och Alliansen.

Förra året stoppade (MP) tillsammans med (S) och (SD) Alliansens förslag till en höjning av månadskortet med 100 kronor. Det ledde till kraftiga nerskärningar sv  busstrafiken i stora delar av Stockholms län.

Enhetstaxan kommer att innebära att en enkelresa med reskassa kommer att kosta 30 kronor, oavsett hur långt man reser i Stockholms län.

I framtiden kommer priset på månadskortet att höjas stegvis.

Vid presskonferensen förklarade trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons att SL:s ekonomi nu är i balans och att SL har slutat att blöda.

Överenskommelsen mellan (MP) och Alliansen innebär också att tvärbanan tikll Kist börjar byggas nästa år och att Spårväg City förlängs från Hamngatan till Centralen. Även den utbyggnad av spårkapaciteten på Roslagsbanan som (S) vill stoppa blir av.

– Höjningen av månadskortet kommer att ge 250 miljoner kronor nästa år, pengar som ska finansiera nya satsningar och inte användas för att täppa till hål i budgeten, sa Tamsons.

Miljöpartiet vill vara med och ta ansvar för kollektivtrafiken. En väl utbyggd och prisvärd kollektivtrafik är en förutsättning för en modern och hållbar region. Med den här överenskommelsen får vi ett enkelt biljettsystem. Miljöpartiet har länge kämpat för enhetstaxa: en resa, ett pris. Nu blir det verklighet, säger Susanne Nordling (MP), oppositionslandstingsråd.

– Med det övergripande kollektivtrafikansvaret i Stockholmsregionen, är jag är särskilt glad att det nu finns ett brett stöd för en seriös utveckling och ett ansvarstagande för kollektivtrafikens framtid. Med ett enklare biljettsystem lockar vi fler resenärer och justeringen av taxan ger långsiktiga resurser till flera viktiga framtidssatsningar, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

– Alla stockholmare blir vinnare på en långsiktigt stabil finansiering av kollektivtrafiken. Vi liberaler gläds bland annat över att vi kan fortsätta planera för utbyggnaden av Spårväg City och ser gärna fler breda överenskommelser i framtiden, säger Sara Svanström (L), vice ordförande i trafiknämnden.

– En mindre höjning varje år gör SL-taxan mer logisk och förutsägbar för resenärerna. Vi tar nu ett viktigt steg bort från plötsliga höjningar som skapar oväntade förändringar i familjens ekonomi, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för trafikplaneberedningen.

– Genom att säkra viktiga investeringsprojekt i spårtrafiken, så som Tvärbanan till Kista, så stärker vi möjligheterna till hållbar tillväxt i hela regionen. Jag är också väldigt glad för den tydliga ambitionen att kollektivtrafikförsörja Norra Djurgårdsstaden, säger regionplaneringslandstingsrådet Gustav Hemming (C).

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)