SL, Storstockholms Lokaltrafik, har lanserat en ny app som ska göra det lättare att åka kollektivt. Appen avlöser den tidigare, föga använda SL-appen. Förutom att köpa enkelbiljetter kan resenärerna nu också söka och planera sin resa, få information om aktuella störningar och hitta nästa avgång från en vald hållplats. Tillsammans med detta möjliggörs det även att köpa biljetter i appen ”Res i Stockholm” som ägs och drivs av Nobina och som har visat sig mycket populär och använd bland människor i Storstockholm.
– Syftet med den nya appen är att göra det ännu enklare att resa med och hitta rätt i SL-trafiken och samtidigt öka den redan rekordhöga nöjdheten, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).
– Biljetten har även blivit svårare att förfalska. Detta som ytterligare ett steg i att minska fusket och tjuvåkandet och markera att kollektivtrafiken finns till för hederliga betalande resenärer. Samtidigt startar ett pilotprojekt som innebär att det även kommer bli möjligt att köpa biljetter i appen ”Res i Stockholm”. Detta genom att ”Res i Stockholm” länkas till SL:s app. I förlängningen skulle detta kunna ger fler intresserade möjlighet att utveckla appar för enklare resande och biljettköp.
Appen ”SL-biljetter” förnyas med en mängd olika funktioner och byter namn till ”SL”. I slutet av månaden kommer också den gamla appen ”SL-biljetter” att sluta fungera.
Appen är ett komplement till den befintliga SMS-tjänsten. Resenären kan beställa biljett via appen och den levereras då direkt till denna. Betalning sker antingen via kopplat betalkort eller via faktura. Appen går att ladda ner i App Store och Google play. De nya funktionerna gör att appen harmoniseras med hemsidan sl.se.
Appen har ny grafisk design och navigering, nya funktioner för nästa avgång och trafikstörningar, en ny biljettstandard som gör förfalskningar svårare med merea.
Lämna ett svar