Kollektivtrafiken i Storstockholm fortsätter att dras med snabbt ökande kostnader. Enligt trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting (dvs SL) fattas det 4,5 miljarder till investeringar och minst 400 miljoner till drift av SL-trafiken. Detta trots omfattande nerskärningar i busstrafiken i Stockholms län i vintras. Nu har (S) i Stockholms län presenterat en kravlista inför förhandlingar med moderaterna om SL-trafiken. Bland annat vill man ha rejäla satsningar på busstrafiken.
Redan på måndagseftermiddagen inleddes blocköverskridande förhandlingar om kollektivtrafiken i Storstockholm.
I fjol stod striden hård kring priset på SL:s månadskort. Alliansen ville höja priset med en hundralapp men (S), (V), (MP) och (SD) sa nej. Resultatet blev att Alliansen beslutad eom kraftiga nerskärningar i busstrafiken i stora delar av Stockholms län.
I år verkar positionerna kring priset på SL-kortet inte alls lika låsta.
– Om vi kommer överens med moderaterna är vi beredda att diskutera en prishöjning. Vi är beredda att ge och ta, säger oppositionsfinanslandstingsrådet Erika Ullberg(S) till SvT Nyheter Stockholm.
Men man vill också skära i en del av SL:s kostnader, bland annat vill man skära kraftigt i SL:s konsultkostnader och byråkrati.
SL:s konsultkostnader är cirka 1,2 miljarder kronor om året. Av dessa används cirka 200 miljoner kronor per år i den direkta driften av kollektivtrafiken, konstaterar (S) som vill skära bort hälften av konsultkostnaderna. Samtidigt vill man banta SL:s egen organisation.
– SL har en ovanligt stor organisation för att vara en ren beställarorganisation och kostar 548 miljoner kronor om året. Det är en ökning med 5% från föregående år, konstaterar (S). Samtidigt har landstinget dessutom två angränsande förvaltningar. Läge för effektivisering, menar (S).
Man konstaterar att SL:s kapitalkostnader för investeringar idag är tre miljarder om året – dubbelt så mycket som för tio år sedan, trots rekordlåga räntor. Samtidigt noterar man att SL:s investeringar ofta har spräckt budgeten, blivit försenade och drabbats av ekonomiska problem och räknar upp en rad exempel från spårvägarna och lokalbanorna. Alla SL:s investeringar under tio år måste gås igenom av externa experter, menar (S).
Flera spårsatsningar sågas också av (S). Den andra etappen av Roslagsbanans utbyggnad, bör skjutas upp. Kostnaderna för upprustningen kommer, när den är klar, att uppgå till 900 miljoner om året – samtidigt som operatören Arriva vill ersätta tågen med bussar på kvällarna eftersom det är för få resenärer.Håller inte, menar (S).
Man vill också stoppa fler spårvagnar i innerstan. Den pågående utredningen om att göra om stombuss 4 till spårväg bör läggas ner. Bara utredningen kostar 40 miljoner, noterar (S).
– Vi vet av erfarenhet från Spårväg city att spårväg i innerstaden är en olönsam investering som leder till litet ökat resande, skriver (S).
I hela Storstockholm vill (S) ha en satsning på busstrafik. De nerskärningar som har gjorts bör återställas och bättre busstrafik som gynnar arbetspendling bör prioriteras.
– Vi vill att satsningar på busstrafiken görs genom fler direktbussar, nya tvärförbindelser och BRT (Buss Rapid Transit), så kallade superbussar som kan ta många resenärer och kör i egna körfält, skriver (S) i Stockholms läns landsting.
Man vill också ha flera satsningar inom spårtrafiken:
Kistagrenen av tvärbanan ska byggas som ursprungligen planerat, kapaciteten i tunnelbanan ökas och en ordentlig plan för en T-baneutbyggnad fastställas. Fler stationsuppgångar bör öppnas och två befintliga, men inte färdigställda stationer öppnas.
Superbussar får mig att tänka på de som införts i Malmö. Och det är inga BRT-bussar/linjer.
BRT-linjer skall ha egna körfält som är fysiskt avskilda från övrig bil- och busstrafik och strikt prioritering i korsningar. Bara nya bussar i de gamla vanliga bussfilerna är inte BRT!
Spårvagnar är nog bättr och mer Människovänliga. Folk vet var dom går. En BUSS vet man ju aldrig vart den går. Spårväg syns, även om inte vagnen är inom synhåll. Reklamen mäste också tänkas på. ¨Hur mänga par ögon ser spårvägsspåren på 24 Timmar?????
Kolla hur afförslivet i Tucson, AZ har förbättrats efter spårvägen öppnades.
En Språvagn kan lätt trafikera gågator om det behövs. Fotgängarna vet var spårvagen rullar, men kan inte bedöma var en buss går i gågatan.