Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fullständig förnyelse i Halmstad

Sedan den 1 juli kör även stadstrafiken i Halmstad uteslutande på förnyelsebara drivmedel. Foto: Hallandstrafiken.

Sedan den 1 juli kör även stadstrafiken i Halmstad uteslutande på förnyelsebara drivmedel. Foto: Hallandstrafiken.

Sedan månadsskiftet kör bussarna i Halmstad uteslutande med förnyelsebart bränsle. De förnyelsebara drivmedel som används i stadsbusstrafiken i Halmstad är biogas och RME (Rapsmetylester). Därmed har Hallandstrafiken tagit ytterligare ett steg mot sitt mål att all kollektivtrafik i Halland ska köras med fossilfria bränslen.

– Arbetet med att förbättra vår miljöprofil är ett pågående arbete som vi gör tillsammans med våra operatörer. Målet är att all vår trafik ska drivas med fossilfria bränslen senast år 2020. Sedan tidigare körs både Falkenbergs och Kungsbackas stadstrafik 100 procent fossilfritt och nu når vi även målet i Halmstads stadstrafik, säger Daniel Modiggård, planeringschef på Hallandstrafiken.

I Varbergs stadsbusstrafik körs trafiken till 80 procent med förnyelsebart drivmedel (RME). I regiontrafiken används RME till stor del.

94 procent av tågtrafiken utfördes under 2015 av så kallad grön el. De sex procent som utgör den resterande delen är Krösatågen, som körs på diesel.  Totalt utfördes 76 procent av Hallandstrafikens trafik med förnyelsebara drivmedel 2015. Under 2016 har Hallandstrafikens krav på att entreprenörerna ska köra en större andel av sina fordon på förnyelsebara drivmedel ökat.

Daniel Modiggård uppger också att Hallandstrafiken noga följer teknikutvecklingen inom fordonsbränslen och särskilt den utveckling som sker gällande eldrift.

– Eldrivna bussar tillför ett nytt perspektiv utöver de miljövinster som förnyelsebara drivmedel bidrar med. Med bussar som drivs på el kan även bullernivån kraftigt sänkas i våra städer.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)