Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bättre framkomlighet för bussar i Stockholm

Framför allt stominjebussarna i Stockholm ska få bättre framkomlighet. Foto: Ulo Maasing.

Framför allt stominjebussarna i Stockholm ska få bättre framkomlighet. Foto: Ulo Maasing.

Framkomligheten för busstrafiken i Stockholm ska bli bättre. Det har den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stadshus enats om i sitt budgetförslag som presenteras om mindre än två veckor, skriver Svenska Dagbladet.

Fler busskörfält, bättre trafikövervakning och styrning av trafiken är receptet.

– Vi ska få fart på bussarna. Som bussresenär ska man känna sig prioriterad i sitt resande, inte sitta fast i långa köer. I grunden handlar det om att trycka bort bilismen, säger Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén till SvD.

Parkeringsplatser som hindrar bussarna ska bort och busstrafiken ska få förtur vid trafikljus. För stomlinjerna 2 och tre ska åtgärder vidtas under hösten i år, för linjerna 1 och 4 nästa år.

– Generellt vill vi ha upp snitthastigheten på innerstadsbussarna till 18 – 20 kilometer i timmen.

Idag är den sällan bättre än 12 – 13 kilometer i timmen, under högtrafik är det inte ovanligt med en snitthastighet under 10 kilometer i timmen.

Taggat som: , ,

2 kommentarer »

  1. Lovvärt initiativ, men frågan är om man kan trolla bort bilismen bara så där? Undrar även Daniel Helldén & Co är medvetna om att Stockholm har fler busslinjer än bara 1-4 samt att Stockholm inte enbart utgörs av innerstaden? Ibland blir man liksom lite fundersam över vilken omvärldsuppfattning en del politiker verkar ha.

  2. Jag anser att av- och påstigning tar för lång tid, kan man korta ner den tiden genom nya effektivare lösningar så ökar man snitthastigheten betydligt. Jag åker SL buss i centrala Stockholm då och då och upplever inte framkomligheten som den värsta tidstjuven.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)