
En av Gotlandsbuss´ biogasbussar i stadstrafiken i Visby. Nästa år byter företaget åtta av sina bussar till nya bussar som drivs med HVO. Biogas Gotland är oroat över att en del av deras marknad försvinner. Foto: Ulo Maasing.
Den gotländska leverantören av biogas, Biogas Gotland, är oroad av att Gotlandsbuss har beställt åtta bussar som ska drivas med HVO, hydrerad vegetabilisk olja. En av bussarna ska gå i stadstrafiken i Visby. Gotlandsbuss är det företag som på uppdrag av regionen kör kollektivtrafiken på rosornas ö, rapporterar Gotlands Allehanda.
Tidigare var det planerat att alla nya bussar skulle köras på biogas vilket redan är fallet med stadsbussarna i Visby. Planen var också att fyra bussar ska bytas ut nästa år, men Gotlandsbuss har valt att investera i åtta nya bussar för leverans i januari.
Ett byte från dagens dieselbussar till biogasbussar skulle innebära en merkostnad på åtta miljoner kronor. Regionen nekades ersättning från Klimatklivet och därför gav regionstyrelsen Gotlandsbuss klartecken att välja bussar som drivs med HVO.
– HVO är ett väldigt intressant alternativ. Att byta till HVO är en fråga vi har drivit själva och nu har regionen inte längre något emot det, säger Gotlandsbuss vd Göran Hult till Gotlands Allehanda.
För regionen innebär övergången till HVO att man får svårt att förbruka den biogas som man redan har förskottsbetalt till Biogas Gotland. Men samtidigt motsvarar besparingarna med att köra på HVO vad man har förskottsbetalt för den biogas som man inte kommer att använda.
Biogas Gotlands vd Magnus Ahlsten är oroad över bytet av drivmedel.
– Regionen måste bestämma sig hur man tänker satsa framöver. Blir det HVO i kollektivtrafiken kommer vi inte att ha kunna fortsätta utbyggnaden av tankställen för biogas, säger han till Gotlands Allehanda och varnar för att tillgången på HVO inte kommer att räcka till i framtiden.
Lämna ett svar