Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sluta skylla på EU, regeringen!

Mattias Goldmann, vd för tankesmedian Fores med 2030-sekretariatet.

Mattias Goldmann, vd för tankesmedian Fores med 2030-sekretariatet.

Efter många protester från den svenska kollektivtrafikbranschen mot regeringens hantering av beskattning av biodrivmedel kom i december i fjol beskedet att biogas som drivmedel ska vara skattebefriat till och med år 2020 och HVO/FAME till och med 2018. Men Mattias Goldmann, tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet, skriver i den här debattartikeln att den rödgröna regeringen har använt sig av tveksamma argument, både när det gäller skatterna på biodrivmedel och andra skatter som motverkar en minskad klimatpåverkan.

När det nu avslöjats att EU inte alls kräver skatt på solel, är det dags att sluta skylla bristande klimatarbete på EU – och börja agera för minskad klimatpåverkan!

När den rödgröna regeringen den 1 juli införde skatt på el från större solcellsanläggningar, även för el som produceras för eget bruk, påstod man att EU kräver en sådan skatt. Nu har EU slagit fast att de inte har några synpunkter på om Sverige ska ha en skatt på solel eller inte, och regeringen har utlovat att man ska dra ner på skatten.

Det är nu viktigt att systematiskt gå igenom andra tillfällen då de rödgröna motiverat en bristfällig klimatpolitik med att “EU kräver”. Vi hittar minst tre andra, för klimatet viktiga frågor, där regeringen använt samma tveksamma argument:

1. Höjd skatt på biodrivmedel. När regeringen i mars 2015 beslutade höja skatten på biodrivmedel så att E85 och biodiesel FAME blev dyrare än de fossila alternativen, påstod man att EU krävde det av oss, att biodrivmedel inte får “överkompenseras”. Något uttalande från EU fanns dock aldrig, och efter omfattande kritik sänkte regeringen i mars 2016 åter skatten på etanol. Men hela höjningen togs inte bort; skatten på etanol höjdes med en dryg krona och sänktes med 75 öre.

2. Bonus-malus-skatt för fordon. Regeringen angav i direktiven för bonus-malus-beskattning ett tankeförbud; utredaren fick absolut inte föreslå en registreringsskatt på fordon. Regeringen påstod att EU inte tillåter en sådan skatt, men någon källa angavs aldrig och något uttalande från EU har inte stått att finna. Tvärtom har EU-landet Frankrike, varifrån själva uttrycket kommer, just en registreringsskatt sedan 2008 utan att EU begärt någon ändring.

3. Ratificering av Paris-avtalet. När Kina och USA nyligen ratificerade det globala klimatavtalet, var den rödgröna regeringen förstås lika positiv som alla vi andra. Men de rödgröna förklarade också att vi måste vänta på EU innan Sverige kan ratificera. Bara det att Frankrike gjorde det redan den 15 juni.

Det går säkert att försvara regeringens position i åtminstone någon av dessa frågor. Men det går inte att komma ifrån att vår rödgröna regering närmast reflexmässigt skyller på EU i klimatfrågan istället för att agera det föregångsland som vi haft anledning att förvänta oss.

Sveriges klimatpåverkande utsläpp ökar nu igen, efter att ha minskat under flera år. “Ökad användning av fossila bränslen”, anger SCB som skäl till det trista trendbrottet. Regeringens stolta ord om “ett av världens första fossilfria välfärdsländer”, initiativet  Fossilfritt Sverige och Miljömålsberedningens nya klimatmål… allt detta riskerar att få pyspunkta och tappa trovärdighet just när världen behöver ledning på klimatområdet.

Nu måste klimatarbetet sätta fart på riktigt. De rödgrönas mantra “EU tvingar oss” har vi hört så det räcker. Sluta skylla på EU, regeringen!

Mattias Goldmann
Vd för den gröna och liberala tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)