Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussar i krypfart missar tidtabellen

Bussarna i Storstockholm blir allt sämre på att hålla tidtabellen – och kör i krypfart i innerstan. Foto: Ulo Maasing.

Bussarna i Storstockholm blir allt sämre på att hålla tidtabellen – och kör i krypfart i innerstan. Foto: Ulo Maasing.

Busstrafiken i Stockholms län är sämst på att passa tiderna av de kollektiva färdmedlen i huvudstadsområdet – och punktligheten har under de senaste åren blivit allt sämre. Vissa tider kör innerstadsbussarna i Stockholm nästan i gånghastighet. Det framgår av SL:s delårsbokslut och statistik. Punktligast är tunnelbanan med 97,7 procents punktlighet.

Lokalbanorna har en punktlighet på 96,1 procent medan pendeltåg och bussar blir allt sämre på att hålla tiderna. I fjol kom bara 90,78 procent av pendeltågen i tid och endast 87,8 procent av bussarna. Utvecklingen har pågått under flera år.

Men bussarna har inte bara blivit sämre på att hålla tiderna. De kör också långsamt, mycket långsammare än SL:s egen målsättning som är en genomsnittshastighet under dygnet på 30 kilometer i timmen. I själva verket är snitthastigheten 20 kilometer i timmen – men för innerstadsbussarna är det  ännu sämre och sällan över 13 kilometer i timmen, i högtrafik ibland under 10 kilometer i timmen.

Kristoffer Tamsons(M), trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting är oroad.

– Vi behöver komma igång med insatser för att förbättra framkomligheten. Det är ett område som måste prioriteras, säger han till Svenska Dagbladet.

Han pekar på ombyggnaden av Slussen som exempel där SL får vara med och diskutera de stora frågorna men kommer in sent när det gäller mindre arbeten och trafikomläggningar.

– SL måste anpassa sig med kort varsel, informeras sent och vi får heller inte vara med i en dialog om vilka alternativ som finns. Det samma gäller en lång rad andra vägarbeten som sätts igång utan att det finns en tidig och ordentlig dialog med oss, säger Kristoffer Tamsons till Svenska Dagbladet.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)