Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

SL städar i konsultfloran

SL-högkvarteret på Kungsholmen i Stockholm. Varje anställd här har konsulthjälp för två miljoner om året. Foto: Ulo Maasing.

SL-högkvarteret på Kungsholmen i Stockholm. Varje anställd här har konsulthjälp för två miljoner om året. Foto: Ulo Maasing.

SL, dvs Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting, ska städa i den miljardslukande konsultfloran. Istället för konsulter ska man också skaffa egen expertis motsvarande hundra helårsarbetande experter. I fjol uppgick SL:s konsultkostnader till 1,2 miljarder kronor, en ökning med flera hundra miljoner på bara några år. Det innebär att SL spenderar två miljoner kronor per anställd i konsultstöd.

Mellan 2012 och 2014 steg SL:s konsultkostnader med nästan 40 miljoner kronor under det dåvarande trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholms(M) överinseende.

Kostnaderna rusade i höjden  sedan den dåvarande, numera sparkade, SL-chefen Anders Lindström bestämde att SL skulle anlita en konsultmäklare som skulle leverera konsulter till SL. Konsultmäklaren har det talande namnet ZeroChaos AB. SL:s avtal med ZeroChaos löper ut i december 2018 sedan det förlängts två gånger.

Förre SL-chefen Anders Lindström skrev miljardavtal som politikerna borde beslutat om, inte han. Foto: SL.

Förre SL-chefen Anders Lindström skrev miljardavtal som politikerna borde beslutat om, inte han. Foto: SL.

Den nuvarande SL-chefen Caroline Ottosson skriver till politikerna i trafiknämnden att Lindström aldrig borde ha beslutat om att anlita ZeroChaos. ”Anskaffningsbeslutet borde rätteligen ha fattats av trafiknämnden”, alltså politikerna, inte den av Wennerholm värvade Anders Lindström.

Redan för flera år sedan protesterade (S) och (MP) i Stockholms läns landsting mot SL:s yviga konsultanvändning. De får nu medhåll av det nuvarande trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M).

– Vi har ett problem. Det är en konsultanvändning som jag och många av mig anser har vuxit för okontrollerat och saknat ordentlig styrning, säger Kristoffer Tamsons till Dagens Nyheter.

– Vi behöver genomföra ett effektiviseringsarbete. Det ska ske med transparens. Och vi ska erkänna fel och brister säger Tamsons som vill att trafiknämnden på tisdagen beslutar om ett tillägg till ramavtalet med ZeroChaos.

Provisionen ska sänkas och ett kostnadstak införas i syfte att få ”mer kollektivtrafik för pengarna”. Tamsons vill också att SL sin egen expertis istället för att anlita konsulter i stor skala. Den ökade egna expertisen ska ”motsvara hundra helårsarbetande experter”.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)