Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elbuss från Scania på väg

Scania visar inga nya bussmodeller på IAA, däremot denna första gasdrivna Interlink normalgovsbuss. Foto: Ulo Maasing.

Scania visar inga nya bussmodeller på IAA, däremot denna första gasdrivna Interlink normalgovsbuss. Foto: Ulo Maasing.

Inom ett år kommer Scania att presentera en helt eldriven låggolvsbuss. Det avslöjade företaget för bussmagasinet.se på den stora nyttofordonsmässan IAA i Hannover som öppnade på torsdagen. Där visar Scania tre bussar på inomhusutställningen och ytterligare två utomhus.

Bland de utställda bussarna finns en Scania Interlink LD med gasmotor. Det är den första helt gasdrivna normalgolvsbussen någonsin från Scania. Företaget räknar med att gasdrift har en klar framtid i regionaltrafik, även om elektrifieringen kommer starkt i stadstrafik och förortstrafik, både som helt elektriska bussar och hybridbussar.

– Vi kommer att inom ett år ha fem – tio batteribussar med låggolv ute på fältprov hos en operatör, avslöjar Mikael Arhusiander, produktchef för stads- och förortsbussar hos Scania.

I Scaniamontern finns även en höggolvs Interlink. Foto: Ulo Maasing.

I Scaniamontern finns även en höggolvs Interlink…  Foto: Ulo Maasing.

Han uppger att Scania i all tysthet har tre sådana bussar som testas i företaget.

…liksom en Scania Citywide hybridbuss med lågentré. Foto: Ulo Maasing.

…liksom en Scania Citywide hybridbuss med lågentré. För första gången visar Scania Citywide hybrid i klass 2-utförande. Foto: Ulo Maasing.

– Men vår policy är att på mässor inte visa produkter som inte är färdiga för marknaden som en del andra tillverkare ibland gör, säger Mikael Arhusiander.

Han räknar med att den nya ebussen ska visas på nästa stora bussmässa i Europa, Busworld i Kortrijk i oktober nästa år.

Den Citywide som Scania visar på IAA är också utrustad med IT-lösning med en router med standardiserat gränssnitt, utvecklad inom det europeiska utvecklingsprojektet EBSF (European Bus System of the Future) där en lång rad europeiska aktörer inom busstrafik är engagerade.

– Tidigare har varje elektronisk utrustning i bussen haft sin egen antenn. Den här lösningen har ett standardiserat gränssnitt som gör att IT-utrustning från olika leverantörer enkelt kan kopplas in. Det gäller allt från realtidsinfo och biljettsystem till WiFi för resenärerna, säger Mikael Arhusiander.

Förutom den Interlink som finns i Scaniamontern finns där även en Scania Citywide lågentré hybridbuss i klass 2-utförande, avsedd för såväl stads- som förortstrafik och en högdäckad Interlink HD med 4r50 hästkrafters motor. Utomhus visar företaget en tolvmeters Touring HD samt en Scania Van Hool Astronef på tretton meter.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)