Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

ABB och Volvo Bussar i öppet elbusssamarbete

En första laddstation med öppet gränssnitt enligt standarden OppCharge invigdes på onsdagen i Göteborg av Volvo Bussar och ABB. Foto: Volvo Bussar.

En första laddstation med öppet gränssnitt enligt standarden OppCharge invigdes på onsdagen i Göteborg av Volvo Bussar och ABB. Foto: Volvo Bussar.

Volvo Bussar och ABB invigde på onsdagen i Arendal i Göteborg en laddstation för elbussar som baseras på det öppna gränssnittet OppCharge. Laddstationen är ABB Sveriges första laddstation för elbussar. OppCharge innebär att laddstationer och elektrifierade bussar från olika tillverkare kan användas tillsammans. Målet är att underlätta introduktionen av elbussystem i världens städer.

Laddstationen är installerad utanför Volvos depå för elbussar i Arendal och är ett gemensamt referensprojekt mellan ABB och Volvo Bussar.

OppCharge

•    Öppet gränssnitt mellan laddningsutrustning och fordon
•    150 kW och 300 kW laddning
•    Alla rörliga delar är integrerade i laddstolpen
•    3-6 minuters laddning räcker till 30 minuters körning
•    Konduktiv statisk laddning med pantograf där kommunikation mellan buss och laddningsstation och buss sker via WiFi
•    Bussen har kontaktskenor som klarar alla väderförhållanden från -25 C till +45 C monterade på taket
•    Volvo samarbetar med ABB och Siemens kring laddinfrastruktur

Samarbetet mellan de båda företagen syftar till att tillsammans utveckla och kommersialisera elbussar och elhybridbussar utrustade med system för DC-snabbladdning baserade på öppna standarder.

Demonstrationen av både bussar och laddstation som produkt och system är avsedd att ge en tydlig bild av hur installationen ser ut hos kund.

Med den nya laddstationen vill Volvo visa att företagets elbussar är kompatibla med laddstationer från flera olika tillverkare, bussarna på linje 55 laddar nu från system levererade av ABB och Siemens.

Omvänt kan bussar från en rad olika elbusstillverkare använda laddstationerna.

Bland busstillverkare som har anslutit sig till det öppna gränssnittet finns VDL och Solaris.

– Det känns mycket bra att tillsammans med ABB inviga ytterligare en laddstation som baseras på det öppna gränssnittet för snabbladdning, OppCharge.Här kan både Volvos elbussar och elbussar från andra tillverkare ladda.

oppcharge_1

Invigde laddstation: Från vänster: Robert Larsson ABB, divisionschef för Discrete Automation and Motion, Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar, Jenny Miltell, produktchef eMobility, ABB samt Edward Jobson, miljöchef, Volvo Bussar. Foto; Volvo Bussar.

– Med OppCharge kan världens städer känna sig trygga i att elbussar och laddinfrastruktur från olika tillverkare är kompatibla med varandra och att man kan undvika inlåsningseffekter. Det skapar förutsättningar för en accelererad övergång till elektriska bussystem i städerna, säger Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar.

– Vi är glada att få vara med och bidra till hållbara och kostnadseffektiva transportlösningar och samtidigt tillgodose behovet i städerna som fortsätter att öka. Att minska kostnader och risker vid övergången till elfordon är något som vi tillsammans med Volvo, vill erbjuda marknaden och samhället. OppCharge, som skapar ett öppet gränssnitt för båda bussar och laddstationer, förväntas dessutom bli en standard för framtiden, säger Robert Larsson, divisionschef för ABB Discrete Automation and Motion i Sverige.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)