Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Flera Sverigepremiärer i Göteborg

Bland de bussar som hade Sverigepremiär på Persontrafik 2016 i Göteborg fanns S 418 LE Business. EvoBus har siktet inställt på regionbussmarknaden. Foto: Ulo Maasing.

Bland de bussar som hade Sverigepremiär på Persontrafik 2016 i Göteborg fanns S 418 LE Business. EvoBus har siktet inställt på regionbussmarknaden. Bussen följer rekommendationerna i Buss 2014, är 14,6 meter lång och har 57 sittplatser samt en rullstolsplats. Foto: Ulo Maasing.

Persontrafikmässan i Göteborg den gångna veckan bjöd på flera Sverigepremiärer och en Europapremiär. Liksom på IAA i Hannover tidigare i höst börjar elektrifieringen av busstrafiken nu sätta tydliga avtryck även i Sverige med elbussar i olika storlekar från flera tillverkare. Men mässan bjöd även på flera icke elektriska nyheter, bland annat från Setra och VDL.

Interiören på den Setra S 418 LE Business som EvoBus visade i Göteborg.

Interiören på den Setra S 418 LE Business som EvoBus visade i Göteborg. Foto: Ulo Maasing.

Vi har redan tidigare rapporterat om Yutong som hade Europapremiär på sin helelektriska stadsbuss E12 på Persontrafik 2016, liksom turkiska Karsan, representerad av BK Invest, som  visade dels en midibuss, dels en elektrisk liten buss som passar för exempelvis flexlinjer och färdtjänst.

EvoBus visade för första gången i Sverige Setra S 418 LE Business med sikte på den stora marknaden för bussar i regionaltrafik.

– Vi har tidigare haft svårt att komma in på den marknaden med Setra, men tror att vi nu har en god chans med den här modellen, i synnerhet som man på allt fler håll överger kraven på gasdrift och att användningen av HVO blir allt vanligare, kommenterar Anna Johansson, försäljningschef på EvoBus i Vetlanda.

Utställningsbussen har Mercedes-Benz Euro 6-motor OM470 på 290 kW och en sexväxlad ZF Ecolife automatlåda.

Solaris hade två Sverigepremiärer i sin monter. Den ena var nya elbussen Urbino 12 Electric. Det här exemplaret levererades till Helsingfors efter mässan. Foto: Ulo Maasing.

Solaris hade två Sverigepremiärer i sin monter. Den ena var nya elbussen Urbino 12 Electric, aom tidigare har utsetts till Årets Stadsbuss i Europa. Det här exemplaret levererades till Helsingfors efter mässan. Foto: Ulo Maasing.

El och gas
Polska Solaris hade två Sverigepremiärer i sin monter, nämligen Nya Urbino både för gasdrift och eldrift med pantograf på taket. Båda bussarna visades i tolvmetersversion, alltså som normallånga stadsbussar.

Den andra Sverigenyheten från Solaris var gasbussen nya Urbino 12 CNG. Foto: Ulo Maasing.

Den andra Sverigenyheten från Solaris var gasbussen nya Urbino 12 CNG. Foto: Ulo Maasing.

Den eldrivna versionen, Urbino 12 Electric, utsågs tidigare i år av en internationell fackpressjury till Årets Buss. Bussens elmotor drivs med batterier på 240 kWh.

Solaris Urbino 12 CNG för gasdrift har en Cummins gasmotor på 320 hästkrafter och Voith Diwa6 växellåda. Gastankarna på taket har en volym på 1875 liter gas, vilket ger bussen en ökad räckvidd jämfört med Solaris´ tidigare gasbussar.

I Volvomontern fanns en laddstation enligt standarden OppCharge som ett antal busstillverkare och infrastrukturleverantörer enats om. På plats fanns också Volvo 7900 Electric i kommersiell version. Foto: Ulo Maasing.

I Volvomontern fanns en laddstation enligt standarden OppCharge som ett antal busstillverkare och infrastrukturleverantörer enats om. På plats fanns också Volvo 7900 Electric i kommersiell version. Foto: Ulo Maasing.

Solaris tillhör de europeiska busstillverkare som har anslutit sig till OppCharge. Det är den gemensamma standard för gränssnitt för laddning av elbussar som bland andra VDL och Volvo, liksom tillverkare av laddinfrastruktur som Siemens och ABB också har anslutit sig till. Nyligen togs en första OppChargestationen i drift i Arendal i Göteborg.

Volvos avancerade styrsystem, Volvo Dynamic Steering lanseras nu även påp stads- och regionbussar som denna Volvo 8900. Foto: Ulo Maasing.

Volvos avancerade styrsystem, Volvo Dynamic Steering lanseras nu även påp stads- och regionbussar som denna Volvo 8900. Foto: Ulo Maasing.

Kommersiell drift
Volvo Bussar visade i sin monter också en sådan laddstation, liksom stadsbussen Volvo 7900 Electric, för första gången i kommersiellt utförande, tolv meter lång och med en mer konventionell inredning än de helelektriska bussarna på linje 55 i Göteborg. Serietillverkningen börjar på nyåret och de första beställningarna har kommit in från Luxemburg.

I Volvomontern fanns också en Volvo 8900, avsedd för regiontrafik och utrustad med Volvos särskilda styrsystem, Volvo Dynamic Steering, VDS. Systemet har tidigare funnits som tillval på Volvos turistbussar, men introduceras nu även på stads- och regionbussar.

Iveco Bus premiärvisade den nya modellen Evadys. Foto: Ulo Maasing.

Iveco Bus premiärvisade den nya modellen Evadys. Foto: Ulo Maasing.

Inte ny som modell, men väl i det utförande som visades på Persontrafik var den Volvo 9700 HD fullutrustade konferensbuss med plats för två rullstolar som fanns i Volvomontern.

I samarbete med Skånetrafiken, Transdev och designfirman Veryday har Volvo dessutom tagit fram en konceptbuss som används för att testa ny teknik och nya inredningskoncept i dialog med Skånetrafikens resenärer.

Den bussen stod uppställd utanför entrén till Svenska Mässan.

Hos Iveco fanns även lilla Daily Electric. Foto: IUlo Maasing.

Hos Iveco fanns även lilla Daily Electric. Foto: IUlo Maasing.

Kort efter världspremiären
Iveco Bus/Vest hade också en Sverigepremiär att bjuda på i sin monter, bara en månad efter världspremiären på IAA-mässan i Hannover i september. Det var den nya modellen Evadys som ska fylla en nisch i företagets produktsortiment.

Under huven på Iveco Daily Electric. Foto: Ulo Maasing.

Under huven på Iveco Daily Electric. Foto: Ulo Maasing.

Med Evadys siktar Iveco Bus in sig på marknaden för expresstrafik, regional linjetrafik, flygplatstransfers och enklare beställningstrafik. Iveco erbjuder Evadys i två längder, 11,4 respektive 12,9 meter, och i flera olika utföranden. På Persontrafik visade man den längre versionen med dörrar längst fram och bak tänkt för dagsutflykter och flygplatstransfers. Andra versioner har enkel eller dubbel mittdörr.

Sverigepremiär hos VDL var stadsbussen Citea i 9,9-metersversiomn. Foto: Ulo Maasing.

Sverigepremiär hos VDL var stadsbussen Citea i 9,9-metersversiomn. Foto: Ulo Maasing.

Liksom på IAA visade Iveco Bus också upp lilla Dailly i elektrisk version.

Finländska Linkker fanns också på plats med en elbuss, den första man visar i Sverige. Linkkers elbnussar rullar i bland annat Åbo, Helsingforsområdet och Köpenhamn.

Skellefteå ändrar utseende. På Persontrafik kunde man hos Scania se hur Skelleftebuss inte bara byter namn till Skellefteå Buss utan också till en modern design som ersätter den smutsgula färg som har dominerat företagets bussar. Foto: Ulo Maasing.

Skellefteå ändrar utseende. På Persontrafik kunde man hos Scania se hur Skelleftebuss inte bara byter namn till Skellefteå Buss utan också till en modern design som ersätter den smutsgula färg som har dominerat företagets bussar. Foto: Ulo Maasing.

Även VDL hade också Sverigenyheter i sin monter. Där fanns stadsbussen Citea i 9,9-metersversion, alltså två meter kortare än vad som anses vara normalt för tvåaxliga stadsbussar i Sverige. Men med sina 27+2 sittplatser torde den vara tillräckligt stor för trafik i åtskilliga svenska städer, liksom i lite glesare befolkade områden.

VDL visade också den 14 meter långa dubbeldäckaren Futura FDD2 och enplans Futura.

Svenska Neoplan och Temsa hade, som vi tidigare rapporterat, tillsammans den ojämförligt största montern men inga stora nyheter att visa upp. Däremot visade man upp den bredd man har i sin produktpalett.

Skeppsbrons Buss debuterade som svensk representant för Beulas och visade en Beulas Jewel. Foto: Ulo Maasing.

Skeppsbrons Buss debuterade som svensk representant för Beulas och visade en Beulas Jewel. Foto: Ulo Maasing.

Uppenbart var också att Temsa nu också går in för en betydligt mer offensiv satsning än tidigare på den svenska marknaden.

Ny design i Skellefteå
Scania hade inga nya modeller att visa upp på mässan där man på inomhusutställningen hade två bussar. Det var dels en Interlink LD, dels en Citywide LE på 14,8 meter och med 51+2+1 platser, båda gasdrivna. Lite grann av premiär var det dock i Scaniamontern, trots att man inte hade några nya bussar att visa.

Den Citywide som fanns på plats hade nämligen Skelleftebuss´ nya design. Den smutsgula/blå färgsättningen ska ut, och in kommer en betydligt läckrare med vitt som bas och accenter i lila, rött och grått. Sammanlagt sju nya likadana Citywide sätts i trafik i Skellefteå under november, och samtidigt döper det kommunägda företaget om sig från Skelleftebuss till Skellefteå Buss.

Premiär på Persontrafik var det för elbusstillverkaren Hybricon som snart visar sina första fyrhjulsdrivna elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Premiär på Persontrafik var det för elbusstillverkaren Hybricon som snart visar sina första fyrhjulsdrivna elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Spanska Beulas begick också en premiär på Persontrafik. Den dubbeldäckare som fanns på plats, en 13,9 meters Jewel dubbeldäckare på MAN-chassi och med 85+1+1+2 platser, är visserligen ingen nyhet.

Busscenter visade en udda fågel på den svenska marknaden, MB Next som har köpt av Visit Abisko. Foto: Ulo Maasing.

Busscenter visade en udda fågel på den svenska marknaden, MB Next som har köpt av Visit Abisko. Foto: Ulo Maasing.

Däremot var det mässpremiär för Skeppsbrons Buss i Jönköping som nyligen tog över agenturen för Beulas.

Premiär var det också för den svenska elbusstillverkaren Hybricon som tidigare inte har ställt ut sina bussar på mässor. Nu hade man en Hybricon Arctic Whisperer på plats. Normalt går bussen i tätortstrafiken i Umeå. För bussmagasinet.se kunde också en påtagligt glad Hybricon-vd Fredrik Jonsson avslöja att man om några månader kommer att ha sina första fyrhjulsdrivna, helt elektriska ledbussar på plats i Umeå.

En lite udda fågel på den svenska bussmarknaden visades också på Persontrafik. Det var Busscenter som visade en 9,4-metersvagn som går i trafik hos Visit Abisko, byggd på lastvagnschassi från Mercedes-Benz och med 37 platser.

Vi återkommer med ett stort bildgalleri från Persontrafik. Följ oss här så får ni veta när galleriet är publicerat!

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)