Sedan Arriva tog över kollektivtrafiken i stora delar av norra Storstockholm har klagomålen från resenärerna ökat dramatiskt, skriver lokaltidningen Mitti. Tidningen har granskat klagomålen till SL från åren innan Arriva tog över samt åren efter.
På de tre år som Arriva har haft hand om trafiken har klagomålen på busstrafiken i norrort ökat med 84 procent och på Roslagsbanan med 40 procent enligt de siffror Mitti presenterar. Innan Arriva tog över kördes Roslagsbanan av Roslagståg, medan Keolis körde busstrafiken.
De vanligaste klagomålen förra året när det gäller busstrafiken gäller bristande information, främst från trafikpersonalen, bristande punktlighet eller uteblivna turer samt trafikpersonalens bemötande.
Därefter kom klagomål på bekvämlighet, till exempel förarnas körsätt, trängsel, ventilation och temperatur.
Siffror som Mitti har tagit fram från Storstockholms Lokaltrafik, SL, visar att det under åren 2010 – september 2016 kom in 76 752 klagomål på kollektivtrafiken i Danderyd, Täby, Vallentuna, Vaxholm och Åkersberga. 80 procent av klagomålen gällde busstrafiken.
Så här fördelar sig de klagomål som kommit på busstrafiken under de aktuella åren (2016 års siffra avser till och med den 21 september).
2010: 5 702
2011: 6 804
2012: 7 019
2013: 18 986
2014: 8 604
2015: 8 360
2016: 5 196 (t o m 21 sept).
Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons kommenterar i Mitti siffrorna:
– Det är ingen hemlighet att det var stökigt när Arriva tog över. Det har varit en jobbig period för resenärerna i norrort.
Han menar också att det finns flera orsaker till att klagomålen har ökat under perioden 2013 – 2015, jämfört med åren innan. Tamsons pekar på att det dels har blivit lättare för resenärer att lämna synpunkter de senaste åren, dels har antalet resenärer i norrort ökat något, 4 procent på bussarna och 2,5 procent på Roslagsbanan.
Samtidigt betonar han att utvecklingen går åt rätt håll, då antalet inkomna synpunkter sjunkit den senaste tiden.
Lämna ett svar