Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny look i Kalmr län

Kalmar LÄnstrafik presenterade på måndagen sin nya design som innebär att även stadsbussarna blir gula. Bild: KLT.

Kalmar Länstrafik presenterade på måndagen sin nya design som innebär att även stadsbussarna blir gula. Bild: KLT.

I augusti nästa år kommer de bussar som kör för Kalmar Länstrafik, KLT, att få nya färger. Gult kommer att dominera, som idag, men kompletterat med detaljer i rött och vitt. Det nya utseendet på KLT:s bussar introduceras i samband med att det nya trafikavtalet i länet träder i kraft. På måndagen presenterade KLT designen för den nya trafiken.

Grundfärgen blir fortsatt gul, men med tydliga inslag av rött och vitt. Bild: KLT.

Grundfärgen blir fortsatt gul, men med tydliga inslag av rött och vitt. Bild: KLT.

– Att vi visar upp fordonsdesignen redan nu känns som ett bra sätt att inleda det kommande årets förberedelser inför trafikstarten. Våra entreprenörer är just nu mitt uppe i beställningar av de nya fordonen, säger Karl-Johan Bodell, trafikdirektör för Kalmar Länstrafik.

Även de små bussarna får den nya designen. Bild: KLT.

Även de små bussarna får den nya designen. Bild: KLT.

De nya bussarna kommer att innebära flera förändringar ombord bland annat med wifi alla fordon över åtta passagerare liksom förbättrad trafikinformation. Bussarnas utseende uppdateras och det gula får sällskap av rött.

– Den gula färgen kändes självklar att ha kvar in i nästa avtalsperiod medan vi även lägger till den röda för att skapa tydligare anknytning till landstinget. Det går också att dra kopplingar till Kalmarunionen och Kalmar FF, säger Karl-Johan Bodell.

– En av de stora utseendemässiga skillnaderna kommer vara att även stadsbussarna blir gula. Vi kommer istället ha olikfärgade destinationsskyltar som särskiljer linjerna i stadstrafiken från varandra och landsbygdstrafiken, säger Christer Olson, marknadschef.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Onekligen likt östgötatrafiken..

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)