Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

EU-kommissionen: Tyck till om kör- och vilotider

EU-kommissiinen vill ha in synpunkter på kör- och vilotidsreglerna. Foto: Ulo MAasing.

EU-kommissionen vill ha in synpunkter på kör- och vilotidsreglerna. Foto: Ulo Maasing.

EU-kommissionen vill nu ha in synpunkter på kör- och vilotidsreglerna från både trafikföretag och förare. Anledningen är att det pågår en översyn av ett antal lagar när det gäller vägtransporter inom EU. Genom en webbaserad enkät öppnar EU-kommissionen för dem som direkt berörs av lagarna att påverka dem. Men det är bråttom. Senast den 11 december ska svaren vara inne och registrerade hos EU-kommissionen.

– Nu har vi kommit så långt att EU-kommissionen funderar över vilka ändringar som är motiverade i regelverket för kör- och vilotider. För att vi i Sverige ska kunna påverka översynen av reglerna är det mycket angeläget att busstrafikföretag och företagens förare besvarar enkäten, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd vid Sveriges Bussföretag.

Svaren på det webbaserade samråd, som EU-kommissionen genomför i form av en enkät, ska vara registrerade hos EU-kommissionen senast 11 december. Resultaten ska presenteras under 2017.

– Svaren på enkäten vill vi ska förstärka de lobbyaktiviteter vi i förbundet gör i syfte att få ett mer verklighetsanpassat regelverk och tillsyn av kör- och vilotider på både europeisk och svensk nivå och då måste vi få in tillräckligt många svar från Sverige, säger Anna Grönlund.

EU:s regelverk för kör- och vilotider är omfattande och uppfattas som mycket komplicerat av landets bussföretagare.

Från Sveriges Bussföretag framhåller man att man är tydlig med att det ska finnas regler för arbetstid och vila, men betonar samtidigt att reglerna måste vara rimliga och möjliga att följa i den dagliga verksamhet som förare och företagare verkar i. Man framhåller att trafiken många gånger är oförutsägbar och resenärer har ibland behov och önskemål som dyker upp under en resa.

– Det måste vara möjligt att anpassa bussresan efter det utan att förare och företagare riskerar böter och sanktionsavgifter, i förlängningen till och med indragna trafiktillstånd, grunden för ett bussföretags existens, betonar organisationen.

Enkäten hittar Du här. I högerkolumnen kan du under “Languages” scrolla till en svenskspråkig version som finns längst ner på listan och alltså inte omedelbart syns utan scrollning.

Transportföretagens instruktion om hur enkäten ska fyllas i hittar Du här.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

2 kommentarer »

  1. Äntligen det är rena vilda västern lastsbilar som blockerar backar, tidtabeller som vi skall försöka hålla, trafikpoliser som nagelfar körtider och säger de bara följer lagar. Följden blir att vi måste köra som vildar, kunder som missar anslutningståg flyg bussar för att vi kanske måste ta en extra rast för att inte böta, vi blir stressade och dessutom farliga när vi försöker hinna ifatt kanske en 20 minuter det är ju inte varje dag som det är så här, men det ligger kvar på kortet överträdelsen och böter i efterhand som väntar.

  2. Det systemet vi har i Sverige gör att man blir sönderstressad. Man kör mer färdskrivare än lastbil.det är bra att regler finns men det händer saker hela tiden och man bör nog tolka reglerna lite bättre .se helheten på hur man kört någon minut här o där har ju inget med trafiksäkerhet att göra. Men när man väl står så ska man stå för nattvila i9timmar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)