Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya villkor för passagerares rättigheter

Sveriges Bussföretag och Konsumentverket har tagit fram allmänna villkor för passagerarrättigheter, kompletterade med en handbok för Sveriges Bussföretags medlemmar. Foto: Ulo Maasing.

Sveriges Bussföretag och Konsumentverket har tagit fram allmänna villkor för passagerarrättigheter, kompletterade med en handbok för Sveriges Bussföretags medlemmar. Foto: Ulo Maasing.

Den första januari träder nya regler för passagerarrättigheter vid bussresor i kraft. Därför har Sveriges Bussföretag tillsammans med Konsumentverket tagit fram allmänna villkor för passagerarrättigheter. Sveriges Bussföretag har dessutom tagit fram en medlemshandbok för bussföretag kring passagerarrättigheter enligt den nya lagstiftningen. Villkoren och medlemshandboken gäller all kommersiell linjetrafik och turist-och beställningstrafik över 250 km.

– För att underlätta för våra medlemmar att följa regelverket så har vi tillsammans tagit fram allmänna villkor för bussar i kommersiell linjetrafik, t ex expressbusslinjer. Villkoren gäller i begränsad utsträckning även för bussar i tillfällig trafik, s k turist-och beställningstrafik, berättar Mikael Persson, branschutvecklare för turist- och beställningstrafik samt kommersiell linjetrafik, Sveriges Bussföretag.

Tillsammans med villkoren har Sveriges Bussföretag även tagit fram en medlemshandbok med syfte att informera och förklara för bussoperatörerna om de krav- och passagerarrättigheter som följer av EU:s bussförordning (181/2011) och de delar som berör bussresor enligt lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter.

Förordningen trädde i kraft i mars 2013 och gäller linjebussresor över 250 kilometer. Lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter trädde i kraft den 1 april 2016. Konsumentverket som är tillsynsmyndighet för stora delar av EU-förordningen om passagerarrättigheter och tillsynsmyndighet för informationsskyldigheten i Lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter.

I medlemshandboken beskrivs bland annat skillnader i lagstiftningen beroende på resans längd, regler kring förseningar och biljettköp och krav gällande ledsagning och rätt till assistans för personer med funktionsnedsättning och personer med nedsatt rörlighet. Där finns även checklistor för information som ska finnas tillgänglig anpassad efter olika behov samt förarnas utbildning enligt EU-förordningen.

– Vi och våra medlemmar som kör den här typen av busstrafik vill ge våra resenärer rätt service. I och med vårt arbete tillsammans med Konsumentverket blir det tydligt vad våra resenärer kan förvänta sig. Samtidigt ger vi stöd till alla våra medlemsföretag som ska leva efter den nya lagstiftningen, säger Mikael Persson.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)