Malmö bör satsa på elbussar och en uppgraderad busstrafik. Det skriver företrädare för samtliga fyra allianspartier i Region Skåne i en debattartikel i Kvällsposten på torsdagen. Man vill att fler busslinjer ska uppgraderas till samma standard som Malmöexpressen och att eldrift blir det naturlig valet för nya busslinjer.
”Malmös ledning har satsat på spårvagnslösningar i diskussionerna med Sverigeförhandlingen, och därför finns ännu inget avtal framme. Nya högkapacitetsbussar är det naturliga steget när passagerarkapaciteten behöver ökas”, skriver alliansföreträdarna och fortsätter:
”Moderna, miljövänliga bussar klarar samma miljökrav och funktioner som de dyrare spårvagnarna”, skriver de fyra allianspolitikerna i Region Skåne.
Vad politikerna inte begriper är att det är inte valet av bränsle, i detta fall ström, som är skillnaden på spårväg och buss – det är komforten och att spårväg tar mindre plats i gaturummet.
Skall man bygga hållbar busstrafik måste man flytta på ledningar i gatan, bygga stora betonggator som tål bussens vikter, annars blir det en mycket guppig resa.
Livslängden på bussarna är betydligt kortare så det går åt många bussar för att ersätta en spårvagn vad gäller livslängden. Totalkostnaden för ett utbyggt BRT-nät och spårväg blir inte så stor i slutänden så varför kasta bort pengar på BRT-lösningar när man för nästan samma pengar får spårväg?