Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Storföretag i allians för vätgassatsning

 

Daimler, som testar såväl personbilar som bussar som är vätgasdrivna, är ett av storföretagen i Hydrogen Council. Foto: Daimler.

Daimler, som testar såväl personbilar som bussar som är vätgasdrivna, är ett av storföretagen i Hydrogen Council. Foto: Daimler.

Tretton internationella företag, bland dem flera fordonstillverkare, lanserade på tisdagen ett globalt initiativ för en satsning på vätgas och bränsleceller. Initiativet presenterades i samband med det globala ekonomiska mötet i Davos, Schweiz. De tretton företag som har bildat ”Hydrogen Council”, Vätgasrådet, vill att vätgas ska vara en av de centrala lösningarna för en övergång till annan energianvändning.

Ledamöter i Hydrogen Council är vd:ar och styrelseordföranden från de tretton företagen. Bland dessa återfinns fordonstillverkarna Daimler, Toyota, Hyundai och HJonda, liksom tågtillverkaren och energijätten Alstom. Andra företag i Hydrogen Council är Air Liquide, AngloAmericsn, Engie, Kawasaki, Shell, Linde Group och Total.

Hydrogen Council kommer att arbeta med och ge rekommendationer till ett antal centrala aktörer som politiker, företag, internationella organisationer och andra med syfte att öka användningen av vätgas och bränsleceller.

Företagen uttalade också en ambition att kraftigt öka sina investeringar i utveckling och kommersiell användning av vätgas och bränsleceller. Idag bedöms investeringarna uppgå till 1,4 miljarder euro (cirka 13,4 miljarder kronor) om året.

 – Fördelarna med bränslecellsteknologi är uppenbara för oss. Lång räckvidd och snabb tankning i kombination med ett brett spektrum av användningsområden, från personbilar till stadsbussar, säger Jochen Hermann, vice vd för elfordonsutveckling vid Daimler, där busstillverkarna Mercedes-Benz och Setra ingår.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)