Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Egen regi i Örebro lönsam tidigast efter 50 år

Det kommer att ta minst 50 år innan kostnaderna för en socialisering av stadsbusstrafiken i Örebro ärtäckta. Foto: Ulo MAasing.

Det kommer att ta minst 50 år innan kostnaderna för en socialisering av stadsbusstrafiken i Örebro är täckta. Foto: Ulo Maasing.

Det kommer att ta minst 50 år innan kostnaderna för att Region Örebro län tar över stadsbusstrafiken i Örebro i egen regi är täckta.  I bästa fall. Men det kan hända att de aldrig kommer att täckas. Det framgår indirekt av de handlingar som regionstyrelsen i Region Västmanland hade som underlag när man på onsdagen sa ja till att bilda ett gemensamt bussföretag med Region Örebro län. För Västmanland är däremot det gemensamma bussföretaget, som vi tidigare rapporterat om, en bra affär.

2019 går Nobinas nuvarande avtal om stadstrafiken i Örebro ut. Den politiska regionstyrelsen i Örebro län har beslutat att man vill att regionen då tar över trafiken i egen regi, utan upphandling. För ändamålet ska Region Örebro län köpa in sig med till 50 procent i det samhällsägda Västerås Lokaltrafik, ABVL.

Genom ett av de båda regionerna gemensamt ägt bolag räknar parterna med flera stordriftsfördelar och synergieffekter kommer att göra att regionernas kostnader för busstrafiken blir lägre än idag.

De ekonomiska effekterna bedöms enligt regionstyrelsen i Västmanland per år till ca 0-6 miljoner kronor för Region Örebro län och ca 3-6 miljoner för Region Västmanland. Samtidigt  måste man investera drygt 300 miljoner för att klara stadstrafiken när dagens upphandlade trafik tas över i egen regi. Det ekonomiska ansvaret för investeringarna ligger på Region Örebro län.

Men det stannar inte vid det. Region Örebro måste också betala ungefär 50 miljoner för att bli hälftenägare i det som idag är VLAB.

Lågt räknat handlar det alltså om att Region Örebro län måste skaka fram drygt 350 miljoner för att slippa upphandla stadstrafiken i Örebro. Det är en ekonomisk satsning som i bästa fall blir lönsam om drygt 50 år, men som mycket väl kan bli olönsam. För Region Västmanland är det hela däremot en vinstaffär.

Om Region Örebros ambitioner att ta över nästan all busstrafik i regionen förverkligas kommer kostnaderna för att slippa upphandla att bli radikalt högre. Då har man ändå inte kalkylerat de samhällsekonomiska effekterna av att ett antal privata bussbolag kan tvingas lägga ner.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)