Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektrisk stororder till Volvo Bussar

Volvo Bussar har fått en order på 90 elhybridbussar och tolv laddstationer från ABB till trafikföretget TEC i Belgien. Bussarna ska gå i trafik i städerna Charleroi och Namur.

Volvo Bussar har fått en order på 90 elhybridbussar och tolv laddstationer från ABB till trafikföretget TEC i Belgien. Bussarna ska gå i trafik i städerna Charleroi och Namur. Sedan i januari har TEC 11 elhybridbussar från Volvo i trafik.

Volvo Bussar har fått sin hittills största order på kompletta lösningar för elektrifierad busstrafik. Ordern gäller de båda belgiska städerna Charleroi och Namur som tillsammans har beställt 90 elhybridbussar, Volvo 7900 Electric Hybrid. I ordern ingår även tolv laddstationer för snabbladdning. Dessa ska levereras av ABB. Beställare är lokaltrafikföretaget TEC, som tidigare också har köpt elhybridbussar från Volvo.

Den nu aktuella ordern omfattar 55 bussar och fyra laddstationer till Charleroi samt 35 bussar och åtta laddstationer till Namur. Leverans och installation påbörjas i höst. Efter leveransen kommer TEC att ha beställt totalt 101 Volvo elhybrider och 15 ABB laddstationer.

– Ordern är en ny milstolpe för vår satsning på elektromobilitet och bekräftar konkurrenskraften i vårt erbjudande. Nu ser vi att allt fler av världens städer väljer eldriven stadsbusstrafik för att komma tillrätta med dålig luftkvalitet och buller.

– Det gemensamma gränssnittet OppCharge vinner mark. Att allt fler leverantörer av bussar och laddinfrastruktur använder detta gemensamma gränssnitt kommer att underlätta städernas övergång till elektrifierad busstrafik, säger Volvo Bussars vd, Håkan Agnevall.

Huvudman och operatör är TEC-gruppen, som sedan tidigare beställt 11 st Volvo 7900 Electric Hybrid med tillhörande laddstationer till Namur, ett system som togs i drift i januari i år. När även de 35 nya bussarna sätts i trafik kommer 90 procent av Namurs kollektivtrafik att vara elektrifierad.

– Det här är en strategisk investering som kommer bidra till att förbättra livskvaliten i stadskärnorna och bidra till att regionen Vallonien når sina miljömål. Hybridtekniken är den bästa kompromissen mellan driftkrav och krav på energieffektivitet för stadsbussar idag, säger Vincent Peremans, vd för TEC.

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)