Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Grönt ljus begärs för 21-metersbussar (uppdaterad)

Sedan 2015 går 21-metersbussar, Mercedes-Benz CapaCity L i trafik i Hamburg. Nu vill branschen att Transportstyrelsen ska tillåta sådana även i Sverige. Foto: Hamburger Hochbahn.

Sedan 2015 går 21-metersbussar, Mercedes-Benz CapaCity L i trafik i Hamburg. Nu vill branschen att Transportstyrelsen ska tillåta sådana även i Sverige. Foto: Hamburger Hochbahn.

Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Bussföretag vill att det ska bli tillåtet med enkelledade 21-metersbussar i Sverige. De båda branschorganisationerna har kontaktat Transportstyrelsen för att visa att man därmed kan öka kollektivtrafikens kapacitet på ett kostnadseffektivt sätt.

Tyska myndigheter har beviljat dispens för 21-meters enkelledade bussar som nu finns i trafik på några av de mest kapacitetskrävande linjerna i staden. Även på andra håll i Europa finns sådana bussar i trafik i dag, bland annat i Amstelveen i Nederländerna.

– En motsvarande dispens från Transportstyrelsen skulle ha stor betydelse för kollektivtrafikens utveckling i flera svenska städer. Den viktigaste fördelen som en 21-meters buss har jämfört med en sedvanlig 18,75-meters, är att den rymmer 20 fler passagerare (cirka 110 personer mot cirka 90 för 18,75-metersbussen), säger Mattias Adell, affärsutvecklare på Svensk Kollektivtrafik.

Lokaltrafiken i Hamburg uppger att de aktuella bussarna tar cirka 125 resenärer. Där har de varit i trafik sedan 2015.

I sitt brev till Transportstyrelsen framhåller de båda branschorganisationerna att man får ”mer pang för pengarna” med 21-metersbussar.

Jämfört med vanliga 18,75-meters ledbussar bedöms skillnaden i inköpspris vara omkring en miljon kronor (4,5 resxpektive 3,5 miljoner). Om man istället jämför en 24-meters dubbelledad buss med en 21-meters enkelledad är skillnaden i kapacitet måttlig, 120 mot 110 passagerare. Däremot skiljer sig inköpspriset avsevärt genom att den dubbelledade 24-metersbussen kostar ungefär 8 miljoner jämfört med 21-metersbussens 4,5 miljoner.

Till det kommer att underhållskostnaderna flör den dubbelledade bussen är högre. 21-metersbussen kan därtill angöra befintliga hållplatser för vanliga ledbussar och manövreras i normala bussdepåer eftersom de är relativt lätta att baka med.

Både i Hamburg och Amstelveen körs trafiken med Mercedes-Benz CapaCity L.

Den här videon från Mercedes-Benz presenterar CapaCity L lite närmare:

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Felstavat i artikeln. Bussar kan backa, dock inte baka som det står i slutet av notisen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)