Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Helsingborgarna sviker stadsbussarna

Inte sedan 2004 har resandet med stadsbussarna i Helsingborg utvecklats så svagt som i fjol. Foto: Ulo Maasing.

Inte sedan 2004 har resandet med stadsbussarna i Helsingborg utvecklats så svagt som i fjol. Foto: Ulo Maasing.

Det är dystra siffror som framträder när Helsingborgs stad och Skånetrafiken summerar bussresandet i Helsingborg för 2016. Målet för resandet missas rejält, likaså målet för punktligheten där Helsingborg nu halkar ordentligt efter andra skånska städer.

Helsingborgs Dagblad konstaterar att utvecklingen av bussresandet i staden inte har varit så här dålig på länge, faktiskt inte sedan 2004 när Bussvision Helsingborg infördes.

Målet var att bussresandet i staden skulle öka med sex procent. Det blev 1,6 procent.

Punktlighetsmålet är 86 procent, men man nådde i fjol endast 81 procent vilket är sämst i klassen i de skånska städerna. Som jämförelse kan man notera att SL:s bussar i den tuffa stockholmstrafiken med många stora vägarbeten och avstängningar i fjol nådde en punktlighet på 88 procent, en förbättring med 0,2 procentenheter.

Men Oscar Grönvall, trafikchef i Helsingborg, menar att större gatuarbeten i staden till stor del har orsakat att Helsingborgarna väljer bort bussen.

– Till stor del har det samband med våra större gatuarbeten. Då väljer många ett annat sätt att färdas på, säger han till Helsingborgs Dagblad.

Stadsbussarna i Helsingborg körs av Nobina.

Det kollektivtrafikpresidium som finns i Helsingborg och där både kommunen och Skånetrafiken ingår konstaterar att det måste mycket till för att nå målet på 22 miljoner resor år 2022. Idag är det omkring 15 miljoner resor.

Christian Orsig(M), ordförande i presidiet, menar dock att man har några starka ess i rockärmen, nämligen superbusslinjen Helsingborgsexpressen som ska komma i trafik 2019.

Sedan kommer Helsingborgsexpressen 2 respektive 3, men de ska inte vara klara förrän 2025 respektive 2030. Preliminärt.

I fredags skrevs för övrigt det definitiva avtalet mellan Helsingborgs stad och staten om statlig medfinansiering till Helsingborgsexpressen 2 och 3. Finansieringen sker inom ramen för Sverigeförhandlingen och staten satsar 250 miljoner medan Helsingborgs insats är 395 miljoner – men då ingår också en rad cykelfrämjande insatser.

Helsingborgsexpressen 2, mellan Berga och Ättekulla, kräver en investering på 125 miljoner för den 12,5 kilometer långa sträckan,  medan Helsingborgsexpressen 3 som går på en 12 km lång sträcka mellan Västergård och Ramlösagården kräver en investering på 228 miljoner.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)