Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transdev och Renault-Nissan i framtidssamarbete

Transdev och Renault-Nissan inleder ett framtidsinriktat samarbete. Foto: Transdev.

Transdev och Renault-Nissan inleder ett framtidsinriktat samarbete. Foto: Transdev.

Kollektivtrafikoperatören Transdev och fordonstillverkaren Renault-Nissan börjar samarbeta om framtidslösningar för persontrafik. Samarbetet innebär att företagen gemensamt ska utveckla mobilitetstjänster med elektriska, autonoma fordon för kollektivtrafik och anropsstyrd trafik. Samarbetet är också ett uttryck för att kollektivtrafiken, så som vi har vant oss vid den, är på väg att förändras avsevärt i framtiden.

De båda företagen ska tillsammans utveckla ett omfattande, modulbaserat transportsystem. Det ska göra det möjligt för resenärer att boka resor och operatörer att sköta och övervaka flottor av självkörande fordon.

– Framtidens mobilitet kommer att vara personlig, autonom, uppkopplad och elektrisk, säger Yann Leriche, performance director vid Transdev.

– Som ett ledande företag i världen inom kollektivtrafik och anropsstyrda, delade transporttjänster är vi engagerade i ligga i framkant när det gäller mobilitet och alltid erbjuda våra kunder de bästa lösningarna för sina resor. Vårt partnerskap med Renault-Nissan kommer att stärka vår förmåga till innovation och snabbhet för att nå ut på marknaden med nya lösningar.

Renault-Nissans chef för uppkopplade fordon och mobilitetstjänster ser också stora möjligheter i samarbetet mellan företagen.

– Partnerskapet med Transdev ger oss möjlighet att dela våra kunskaper som ledare inom eldrivna och självkörande fordon samt uppkopplade tekniska lösningar med en av de största operatörerna i världen när det gäller muiltimodala, alltså mobilitetslösningar med olika transportmedel, säger han.

Forskningssamarbetet kommer initialt att omfatta tester i Paris-Saclay med Renault ZOEs, Europas mesta sålda elektriska fordon, och Transdevs system för anropsstyrning, övervakning och resvägsplanering.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)